Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 21 november 2011

Vilken grym effektivitet



Jag vet att jag har en son som har tränat en del på skjuta via datorspel som är alldeles för läskiga för hans mesiga mamma, men jag måste ändå säga att jag blir lite imponerad när jag studerar hans resultatlapp från Laserdome i torsdags.

Hans lappar låg och drällde på köksbänken och när jag nu skulle lägga in dem i hans rum slängde jag ett öga på siffrorna igen. Lite noggrannare den här gången. Jag visste att han varit näst bäst av alla 25 på rundan, men riktigt hur bra han var hade jag inte koll på.

De två lagen bestod av både vuxna och barn i en härlig blandning och och vårt lag bestod av 13 skyttar. Totalt lyckades vi skjuta ihop 24 869 poäng i det röda laget och där stod sonen för hela 8 632 poäng. Han lyckades alltså helt själv skrapa ihop en tredjedel av alla våra poäng fast vi var 13 personer med likadana vapen. Inte illa.

Redan där är jag imponerad - för vilken precision och vilken insats. Svenska försvaret skulle älska honom.

Mest fascinerad är jag nog ändå av något annat, nämligen hans effektivitet. Jag må vara upplärd av en gammaldags mattelärare, men han hävdade envist år efter år att det bara fanns 100 %. Min käre make är likadan. Han blir alltid irriterad när någon säger att de är 110 % säkra på något eller satsar 110 %. 100 är liksom allt. Det räcker så.

Det skulle man kunna tro, men icke då. I Laserdomevärlden kan man vara betydligt mer effektiv än bara 100 %. Effektiviteten när min son sköt med sin laserpistol var 170,9 %. Grym effektivitet, måste jag säga.

Det vore trevligt om den kunde användas till annat än att skjuta folk ...

4 kommentarer:

Marina sa...

Sådan matte tycker jag om - när det kan bli hur många procent som helst!

Joanna Björkqvist sa...

Marina: Det blir ju så tooookigt när det är massor av procent! ;)

anette sa...

Hahahaha många procent blir det ;)

kram

Joanna Björkqvist sa...

Anette: Verkligen massor av procent! :) Kram!