Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 10 november 2011

Mer pristankar och bollning

- Vi vägrar ge upp - vi håller ihop! sa det ena lövet till det andra i
och så fladdrade de tillsammans i höstvinden.
Det är klart att prissättningen fortfarande far runt i mitt huvud och jag är så glad över alla svar som jag fick igår på min fråga om vad ni kan tänka er att betala. Både era tankar och mina bokcirkelflickors funderingar igår snurrar runt i ett intensivt virrvarr och jag känner att jag behöver skriva ett inlägg till och tänka ett varv extra.

Idag har jag dessutom fått en dimension till när jag pratade med en väninna som arbetar i en bokhandel. Hon vet förstås mycket mer om priserna i butiken än jag gör och hon hade en del intressant att komma med. Hon sa att ett vanligt pris för min typ av bok är 249 kronor i butiken hon jobbar och det var också det pris som bokcirkeltjejerna tyckte var rimligt.

Och då ska man ha med i beräkningarna att Bonniers, enligt en debattartikel jag länkade till igår, rekommenderar ett pris på 320-330 kronor, vilket jag tycker är alldeles tokigt och själv inte skulle betala. Om jag inte gärna vill stötta någon jag känner, förstås.

Desirée Fredlund, som ger ut sin bok om My på eget förlag efter att ha blivit refuserad många gånger, har berättat för mig om hur det gick till när hon fattade sitt coola beslut att beställa 200 inbundna böcker som inte alls ska säljas, utan endast ges bort till utvalda personer. Hon har även skrivit en krönika om detta och den är både läsvärd och tänkvärd.

Hon pratar nämligen med en man som konstaterar att han inte heller får ihop sitt stora intresse rent ekonomisk och det är då Desirée fattar sitt beslut.

Jag förstår precis hur hon tänker för jag har heller inga ambitioner att bli rik på den här boken. Däremot är det viktigt för mig att ta anständigt betalt jämfört med andra böcker av samma sort, för jag har slitit som en tok under lång, lång tid. Jag vill inte rea ut boken, helt enkelt, för jag tycker att den är värd ett bättre öde än så.

Den här artikeln, som jag hittade hos egenutgivaren Hanna Lans idag, är också väldigt intressant när det gäller att bygga sitt varumärke som författare på ett bra sätt. Nyligen var var femte bok på topplistan i USA över e-böcker egenpublicerade. Nu vill ju jag gärna ge ut min bok inbunden, men det är faktiskt väldigt intressant läsning, för det är klart att utvecklingen inom e-boksvärlden går framåt med jättekliv just nu.

Ibland får jag förslaget, både på bloggen och i bokcirkeln, att räkna ut hur mycket den kostar att trycka och lägga på lite så jag åtminstone inte går back, men det gör jag alldeles oavsett. Om jag skulle ta ut ett pris där jag skulle få 100 kronor i timlön (det kan inte anses för mycket i lön för en vuxen kvinna med flerårig universitetsutbildning) skulle boken säljas för minst 8 000 kronor styck. Så mycket tid har jag lagt ner.

Så jag tror att jag går på den linje som många har föreslagit här och i cirkeln. Troligen blir priset 249 kronor. Då tillkommer ju dessvärre portot, för mer långväga kunder än grannarna och det är ingenting som jag kan påverka alls. Det bästa vore helt enkelt om ni alla kom hit och köpte boken direkt ur min hand.

Kan det gå an? Ni är så välkomna så. Jag bjuder på bubbel och en mycket varm kram. Gratis.

14 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Helt ärligt: Jag köper den för att den är din, men jag skulle ute ha köpt den annars för det priset. Jag tror att det kan bli svårt att sälja många till okända, men vad vet jag. Jag kommer sätta så lågt pris som möjligt. Jag visste från början att jag inte skulle tjäna på att skriva den här boken och det var inte därför jag skrev den. Jag tror att säljchanserna ökar ju lägre priset är. Sen inte sagt att det är orättvist, men med konkurrens där ute på storsäljande pockets på 40 spänn väljer nog många dem istället.

Anonym sa...

Skulle väldigt gärna komma förbi och hämta boken personligen men jag bor nog för långt bort...

Duktiga Tjejen sa...

Glömde fråga/har missat; vad köper du dem för? Eller snarare; hur mycket blir vinsten? Det kostar ju en hel del att trycka dem också...

Andra intryck sa...

Jag kommer! =)

nillas liv på pinnen sa...

Skulle gärna komma förbi men har ingen aning om hur långt från mig du bor, så det blir nog med posten ändå.

Mallan sa...

Klart det går an! Får vi den signerad också? :-)

Desirée sa...

Jag tror att du måste ställa dig frågan: vem kommer att köpa min bok,med min typ av marknasföring?

-vänner o bekanta? 249:-ok
- i bokhandeln där någon pratar för din bok? 249:-ok
- nätbokhandlarna 249:- Knappast, då få böcker av etablerade författare kostar mer än 189:-

Usch. Så svårt detta - jag vet.

Anneli Stålberg sa...

Det skulle vara det bästa förstås, att få komma hem till dig för ett glas bubbel och en bra bok :D
Kram!

Pia sa...

Låter som ett alldeles rimligt pris tycker jag!
Bodde jag lite närmare skulle jag garanterat komma personligen och köpa den, och lite bubbel och en kram säger man ju inte nej till! :)

Kram på Dig!

Marina sa...

På något vis kommer jag naturligtvis att köpa den av dig...dock troligen inte genom besök - fast men vet ju aldrig förstås, det där med bubbel lät ju lockande!!

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som ett rimligt pris. Och nu ska du väl i första hand skapa dig ett namn och massa kontakter. Resten kommer förhoppningsvis sedan.
Heja!

Camilla sa...

Låter absolut som ett rimligt pris.
Kram på dig!

Joanna Björkqvist sa...

Duktiga Tjejen: Artikeln som jag länkar till i inlägget visar ju det som du säger, för Locke sålde sin e-bok för under en dollar. Det bara visslade till så låg han på första plats. Det är lite det jag menar med att bygga sitt varumärke, för nästa bok kan han ta mer för...

När det gäller vad jag betalar för att trycka min bok handlar det om flera tiotusenlappar, så jag måste ta mer än en dollar... ;)

bubbel: Tanken är trevlig i alla fall och det är tanken som räknas! ;)

Andra intryck: Ja, vad kul!!!! SÅ ska det låta!!! :)

nilla: Annars kan vi ju alltid ses på någon flygplats i ett annat land ett par hundra mil bort....?

Mallan: Absolut! Jag signerar mer än gärna! :)

My Myself and I: Jag har ställt mig den frågan ungefär tusen gånger... På nätet kommer det nog inte att gå att sälja den för 249, som du säger, men å andra sidan säljer jag den gärna själv, för då kan jag ju signera den...

Anneli: Nog låter det lite lockande...? Så välkommen! :)

Pia: Tack för att du stöttar mig i den jobbiga prisfrågan! Och det hade varit så trevligt att få se dig IRL! Kram!

Marina: Det är nästan så jag vill komma till dig med boken - skulle gärna åka till Singapore igen! :)

Husfrun: Tack så jättemycket för fin peppning - well needed! :)

Camilla: Tack så mycket - skönt att höra! Kram!

Duktiga Tjejen sa...

Alltså jag menar vad styckpriset för böckerna blir och hur mycket vinst rent ekonomisk du satsar på, bortsett all tid och energi eftersom priset ändå inte kan vara 10 000 per bok ;) Svår balans.

Jag hade gärna köpt boken direkt ur din hand om jag bott närmare! Eller så byter vi helt enkelt med varandra? Fast min kommer först Q1. Har ingen energi eller tid typ en månad framöver :(