Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 25 november 2011

En magisk dag i mitt liv

Före.

Hela eftermiddagen och kvällen jobbade barnen och jag med bokhyllan, för den har varit så fruktansvärt rörig under lång tid. Jag tog ingen bild innan jag började röja, men när jag tagit bort alla kokböcker, de barnböcker som stått där trots att de flesta finns i barnens egna rum och alla praktiska böcker som talar om trädgårdsarbete, renovera hus eller konsten att måla i akvarell, slet jag fram kameran.

Medan.
Det såg genast bättre åt, men det räckte inte. Jag har sedan länge velat ordna mina pocketböcker i färgordning, men antalet böcker har gjort att jag inte riktigt orkat ta tag i uppgiften. Igår var det äntligen dags, för det var lika bra att passa på medan jag ändå var på gång.

Jag lockade barnen med lite godis, för att de skulle hjälpa mig att sortera och det gjorde de gärna, för att de är så snälla. Till slut blev det riktigt fint, men det var inte lätt, för det dök hela tiden upp gula och röda ryggar, trots att vi redan fyllt de raderna och då fick allt förskjutas igen och igen. Många timmar tog det.

Men nu är det så här fint och jag känner mig jättenöjd.

Dagens gåta är varför vi tömt så många fack i bokhyllan och vad vi har tänkt att ha där istället.

Nog är det en löjligt enkel gåta? Särskilt med tanke på rubriken i detta inlägg. Jag fick ett trevligt telefonsamtal vid halvåttatiden i morse och jag tror minsann att jag ska citera trissreklamen.

Plötsligt händer det.

Efter.

11 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Supersnyggt!:)

Joanna Björkqvist sa...

Åsa: Tack så mycket! Din bok hamnade i svarta ledet i hålet näst längst bort, minns jag! Tänkte på dig när jag satte in den - det är en bok som fastnat och som jag faktiskt tänker på ofta. :)

Andra intryck sa...

Åh vad fint! En sådär stor bokhylla full med böcker vill jag också ha =) Kul att du får hem din egen bok =)
Trevlig helg!

Åsa sa...

Oh stylish! Va ambitiöst :) bra du fick hjälp :)
Kramar på dig söta du!

♥ Carina ♥ sa...

Sån tur du hade duktiga hjälpredor :) Vad fint det blev!
Ja tro vad det är för något du ska stoppa i de tomma facken? Några egenhändigt skrivna böcker kanske ;)
Ha en trevlig helg!
Kram

Desirée sa...

Jag gjorde också ett sådant ryck för ett tag sen. Kan det bero på våra kommande böcker tro - vi måste ju ge dem ett vackert nytt hem :)

anette sa...

Snyggt o prydligt när den nya "familjemedlemmen" kommer hem.
Så fint, duktiga ni har varit.
kramenom

Västgötskan sa...

Oj, jösses. Att ni orkade?!
Här hade små klåfingriga småbarn/bebisar varit i perfekt höjd för att riva ut alla pocketböckerna... ;-)

Bubbel sa...

Jättefint och välorganiserat, vad duktiga ni är! kram

Hanna Lans sa...

Jag organiserade mina föräldrars bokhyllor i färgordning för några år sedan. Det ser faktiskt himla trevligt ut! Vissa gillar inte alls att man gör så för hurskamandåhitta? Well, mina föräldrar läser ytterst sällan böckerna i bokhyllan, de köper nytt eller får nytt. Inga problem alltså.

Jag trodde att du skulle rensa alla facken för din bok? Ska bli så skoj att träffas nästa vecka och äntligen få köpa en!

Jeanette sa...

Det där med färgordning i bokhyllan har jag också funderat på, det ger ett mycket snyggare inte så rörigt intryck.
Din bokhylla blev jättefin.