Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 14 november 2011

Världens snällaste pojke

Tipptapp, tipptapp, tippetippetipptapp...

Det är inte lätt att ha mig som mamma och i år har söta dottern fått nog av mina påhitt, så hon sa nej när jag bad henne klä ut sig till tomte eller Lucia i mitten av november. Inte ens för den goda sakens skulle kunde hon tänka sig det och tja, jag kan förstå henne. Hon är ändå tolv.

Snälle sonen däremot klädde glatt på sig tomteluvan och poserade på en massa olika sätt som jag bad honom om och alla bilderna blev fina. Allra finast blev den ni ser ovan. Så nu ska jag som vanligt sätta ihop årets fina almanacka inför nästa år. Jag har gjort egna ända sedan barnen var små och redan för flera år sedan tyckte jag att det kändes fel att ha decemberbilder från julen året innan för då skulle bilderna vara två år gamla när det äntligen blev december.

Hänger ni med på matten där? Almanackorna måste ju beställas ungefär i mitten av november för att hinna komma lagom till jul då de blir julklappar till oss själva och barnens mor- och farföräldrar. Då kan jag inte ha bilder från julen i år, för den har inte varit ännu, och när de sedan väl kommer fram till december nästa år, så är barnen pyttesmå och två år yngre än realtid.

Jaja, ni fattar så klart.

Tre bilder brukar jag ha på varje månad och detta är en av dem för december 2012. Jag får försöka hitta någon vintrig bild på dottern också. Outklädd.


8 kommentarer:

anette sa...

Underbar bild på tomtenissen .
Blir glad och varm i hela kroppen bara på tanken och mina fantasier på/när du arrangerar bilder för nästa års almanacka , så roligt ni måste ha. Just love it
Sov så gott
kram

Ninas skrivarlya sa...

Vi brukar också göra almanackor med bilder på barnen som vi ger bort, och behåller en själv också. Det är riktigt roligt att gå igenom årets skörd av foton för att hitta lämpliga bilder. Alltid hittar man bilder man glömt, och förlorar sig i nostalgin en stund. Det är ljuvligt.

Hoppas du hittar fina bilder till er almanacka. :)

Kati sa...

Om du tycker dina guldfiskar börjar bli feta så är det för att jag finner ett oväntat & barnsligt nöje i att mata dem ;) skulle vilja ha likadana men vill inte bli anklagad för plagiat... 0:-)

Joanna Björkqvist sa...

Anette: Det tar alltid en stund att få ihop allt, men sedan har man ju faktiskt glädje av det året runt, så det är alltid värt det! Tack för dina fina ord - värmer gott! Sov så fint du med och godnattkram kommer här! :)

Nina: Ja, jag håller helt med - så mysigt att sitta och sukta när man bläddrar bland årets bilder! I år hittade jag massor av fina, så det var riktigt svårt att välja... :)

Katarina: Tack så mycket för att du matar mina fina fiskar! KLART att du ska ha en gäng du med! Det är ju faktiskt mysigt med lite liv i bloggen! Skaffa dem, så matar jag dem när jag hälsar på hos dig - fint när vi kan hjälpas åt! ;)

Marina sa...

Det gjorde vi i många år när barnen var små, sedan dog det liksom ut av någon anledning...men förra året förärades släkten sådana igen i julklapp - då gjorda och beställda av barnen! Det var jättekul och vi har verkligen uppskattat den julklappen!

Joanna Björkqvist sa...

Marina: Åh, vad kul! Hoppas jag kan få en sådan av barnen i framtiden också - vad trevligt det hade varit! :)

Camilla sa...

Å,jag minns hur jag höll på med det där förut.
Vilket jobb,men ändå SÅ roligt.
Dom där almanackorna var ju SÅ omtyckta. Och visst var det roligt att ha dom. Men nu är mina barn 15 och 16...men man kan ju alltid höra med dom ;)
Kram!

Joanna Björkqvist sa...

Camilla: Det är ju faktiskt trevligt - även för barnen! Förra året gjorde jag personliga almanackor även till barnen! Dottern fick en med en massa bilder på henne och lilla hunden Alice (hennes, men mormor och morfars också...) och sonen mest på sig själv... :) Alltid en trevlig julklapp! :)

Kram!