Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 8 november 2011

Omgjord rolig romantitel

Bra att ha till ny boktitel ...

Jag måste säga att jag har så roliga och ordkluriga barn. Vi pratade om min roman Nära dig (ja, jag vet att de för länge sedan har tröttnat på att höra mig tjata om detta evighetsprojekt, men ändå ...) och att läsa korrektur. De förstod att det var svårt att hitta alla fel och lite för att trösta mig sa då kloke sonen att det kanske inte gjorde så mycket om det smög sig in en liten felaktig bokstav här och var.

Som den ordentliga språkpolis jag trots allt är förklarade jag då att en enda liten bokstav kan betyda att det blir något helt annat än det jag har tänkt och som exempel tog jag titeln. Tänk om det inledande N:et skulle bytas ut mot en mulligt B.

Det blir liksom en helt annan bok om den får heta Bära dig. Det kanske funkar om man är tyngdlyftare och skrivit en träningsbok eller kanske också om man är väldigt djupt religiös och blir buren av en högre makt i svåra stunder. Men för mig går det icke an.

Alla kunskapstörstande lärarstudenter eller hårt kämpande elever i gymnasiet skulle säkert mer än gärna köpa en bok som heter Lära dig och även här är det en enda liten futtig bokstav som ändrats. Min bok är nog inte så lärande, så den titeln ska jag passa mig för.

Dottern spann vidare på temat och kom på att om man stavar Nära dej, lite mer modernt så där så blir det också tokroligt om man byter ut en enda bokstav. De morgonpigga bagarnas nya bakbok kan förstås heta Nära deg. Även finansvalparna som ägnar sig åt diverse aktieklipp, men misslyckas lite på slutet, kan kalla sin bok Nära deg, men då är det en helt annan sorts deg, förstås. Det blir också en helt annan bok än den jag har skrivit.

Om man slår till med en mix av två av titlarna blir det flyttfirmornas handbok eller möjligen de luriga penningtvättarnas memoarer som självklart kommer att heta Bära deg.

Vi kom överens om att det nog var ganska viktigt att korrekturläsa, trots allt.


13 kommentarer:

mockapocka sa...

Där har du lite material till uppföljarna! :)

Maria sa...

Jag är övertygad om att ni kom fram till helt rätt slutsats!!

Susanne P sa...

Hahahahahaha! Så är det att vara språkpolis! Jag vet! Jag är en sådan också...eller heter det "också en sådan"?! ;)
Sv. Det är alltid kul när någon upptäcker att syrran och jag är systrar. Vi munhuggs och skriver oftast ganska vassa kommentarer till varandra i bloggarna men vi älskar varann, över allt annat! Därför kan vi göra som vi gör!
Kram

Joanna Björkqvist sa...

mockapocka: Haha, det vore ju en grym idé! :D

Maria: Det tror jag med! ;)

Susanne P: Syskonkärlek - det är fint det! Jag ler fortfarande åt att jag aldrig tänkt tanken att ni är systrar! :)

Kati sa...

hihi, så pedagogiskt ;)

Maria Engelwinge sa...

Språkpolis, japp! Fast jag irriterar mig mer på när jag själv slarvar än när andra gör det. Ord är så roliga att leka med!
Kram!

Maria Engelwinge sa...

Nähä, nu vet jag inte vad som hände... Mejlet innan var alltså från mig och jag vet inte varför det blev annan adress. Den adressen dyker upp då och då. Jag har inget minne av att jag skapat den men det måste jag väl ha gjort... Suck!

Anneli Stålberg sa...

Vilken helt underbart härlig diskussion :) En sådan skulle gott och väl kunna pågå hemma hos oss också :D
Kram!

Marina sa...

Uppföljaren kan således komma att bli en jäsande brevroman med titeln "Kära deg"...

Camilla sa...

Hahaha..ja...det kanske kan bli lite tokigt annars :)
Kram!

Duktiga Tjejen sa...

Nu har du ju titeln på kommande kokbok, haha!

Förövrigt blandar jag ihop din titel med Alice Munros Nära Hem hela tiden, hehe.

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja, tänk vad man kan leka med ord och bokstäver. Och du har rätt, Lära dig hade mycket väl kunnat vara en av titlarna i vår kurslitteraturlista :)

Joanna Björkqvist sa...

Katarina: Visst var det?! :)

Maria: Vilket spännande alter ego du har som dyker upp när du minst anar det! Kul! ;) kram!

Anneli: Vi hade riktigt kul! :D

Marina: Det är också en utmärkt titel! Förresten har jag inte kunnat kommentera hos dig på ett par dagar! Jag har försökt flera gånger - bara så du vet!

Camilla: Även små skillnader kan bli stora! :) Kram!

Duktiga Tjejen: Hoppsan, ja ordet Nära kanske lockar till det... Typiskt...

Husfrun: Ja, visst hade det varit bra för er med en sådan bok!? :)