Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 1 november 2011

Sidantal, flätor och Tintin

En fläta klar - bara sju kvar...

Idag fick jag ett mejl från tryckeriet och där fanns hela min text sidbruten och med raka marginaler både till vänster och höger. Helt fantastiskt snyggt och nu såg det väldigt proffsigt ut dessutom. Det mest intressanta i det hela är att när jag skickade in manuset var det på hela 397 sidor, men nu med den raka högermarginalen och avstavningar blev det endast 346. Då är det ändå bara avstavningar här och där och inte femton på varje sida som man lätt kan tro.

Jag ville gärna komma under 350 och det är jag nu med god marginal, för i detta sidantal ingår även de första sidorna där bara romanens titel, utgivningsår och liknande saker finns. Det känns verkligen bra och nu väntar jag bara på att få ett fysiskt provtryck i handen.

Dessvärre måste det ju ta vägen via posten, för det funkar inte via nätet och då tar det snudd på plågsamt lång tid eftersom det i alla fall måste gå en hel natt från det att det skickas till att det kan komma hem till vår brevlåda. Tänk att min lilla bok ska vara ute på vift så länge alldeles utan mig. Läskigt!

Eftersom barnen har höstlov denna vecka kommer tiden i alla fall att gå rätt fort, för vi passar på att göra trevliga saker tillsammans. Äntligen hade vi idag tillräckligt mycket tid för att göra åtta inbakade flätor på söta dottern. Hon älskar att ha sådana och jag har inte haft tid att stå i 90 minuter och fläta när jag varit i slutredigeringen av min roman.

Nu, när jag väntar på provtrycket från tryckeriet och inte kan sitta och peta i texten ännu en gång, tyckte jag att jag kunde kosta på mig lite social samvaro med henne, så nu är håret färdigflätat och vi har sett ett avsnitt av Gustafsson 3 tr och det senaste avsnittet av Ensam mamma söker på TV Play.

Blusen som dottern har på sig köpte vi igår och vi blev faktiskt båda så förtjusta i den att vi köpte varsin. Jag har redan två som jag köpte förra säsongen och eftersom jag trivs så bra i dem köpte jag nu två nya.

Nu har jag en korall/laxfärgad, en potatisbrun, en ceriselila och en mörkt blå, som inte alls är marinblå utan något annat.

Om en liten stund åker vi in till Göteborg för att se Tintin med barnen och det lustiga är att de vill se den igen, trots att de såg den i söndags med min pappa. De tyckte att den var så fruktansvärt bra att de gärna vill se den en gång till och de vill dessutom att även käre maken och jag ska se den. Söta barn!

9 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Vi såg den i lördags, verkligen jättebra!

Unknown sa...

Hej jag heter Joanna och är 23 men när jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtat om mitt liv med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda vilken bakgrund man än har:)
Så kolla gärna in min blogg:)
Ps.Glöm inte att anmäla dig till min veckans blogg tävling och ha chansen att bli länkad inför mina 400-600 unika läsare/dag:)

Duktiga Tjejen sa...

Jippie vad kul! Och oj vad många vi är som har fått det där massinlägget från en annan Joanna... Nåväl. Får man göra ändringar efter att man fått sitt provex? Tänker mig tex stavfel osv?

Mallan sa...

Gud va kul att det går undan med boken nu! :-)

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: Den var verkligen bra och vilken grym action! Jösses!

Joanna: Bra med öppenhjärtiga bloggar!

Duktiga Tjejen: Jag har också sett det där inlägget nästan överallt under några veckor... Känns inte som om hon förväntar sig ett svar, men måste ju ändå skriva känns det som...

Jo, jag frågade faktiskt tryckeriet idag om man kan göra ändringar, för tanken är ju att det ska korrekturläsas så att det blir snyggt och korrekt nu. Den typen av korrändringar ingår och är själva poängen, men om det blir mycket ändringar av större och annorlunda natur, så tar de en avgift för det, berättade hon. Bra att veta! :)

Mallan: Oh yes, nu kör vi så det ryker! :)

Pia sa...

Vilka härliga flätor! :)

Minns med glädje och vemod hur jag satt och flätade min dotters hår på detta sätt när hon var liten, fast faktiskt 10-12 flätor som hon sov med för att hon skulle få "änglahår". Det tog sin lilla tid!

Riktigt snygg blus... jag har en likadan! Den blåa. ;)

Varm kram i höstkvällen!

Joanna Björkqvist sa...

Pia: Tack så mycket - det är ju ett pillerjobb!

När dottern var mindre gjorde jag då och då vanliga flätor som inte var inbakade och då gjorde jag ofta 10-12, men de inbakade tar ju sån grym tid att pilla med... Otroligt att du orkade!

Jag har den blå blusen på mig idag!

Varm kram tebax!

Andra intryck sa...

Vad bra att tryckeriet kunde hjälpa till! Och att du nådde ditt mål med sidantalet =) Väntar med spänning tills jag får läsa!
Måste också se Tintin, har hört av flera att den ska vara bra!

Joanna Björkqvist sa...

Andra intryck: Det blev ju en väldigt skillnad så det känns bra!

Och ja, se Tintin - passar alla, skulle jag säga!