Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 5 november 2011

Anden i glaset

Numera finns de stora i himlen ...

Hur kan det komma sig att ett gäng tolvåringar leker Anden i glaset på en fest där de knappt ens känner varandra? Jag har nyss fått hem en flicka som fått veta att hon kommer att vara en i 27-klubben och det känns verkligen sådär, minst sagt.

27 Club är de kändisar som dött vid endast 27 års ålder och listan är lång; Jim Morrison, Kurt Cobain, Janis Joplin, Amy Winehouse, Brian Jones och Jimi Hendrix...

I den samlingen sägs min söta lilla tolvåriga dotter hamna, för det har anden i glaset sagt. Skulle inte tro det.

Och jag hoppas som tusan att hon själv inte heller tror det, för i så fall kommer ingen av oss att sova gott i natt...

6 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Tänk att jag aldrig gjort anden i glaset ...! Ouji-board har jag för mig att det heter på engelska. Låter skoj, fast jag skulle inte fråga om dödsdatum, alldeles för deprimerande. En mormor till en kompis till mig, spådde sig en gång som väldigt ung. Allt stämde in. Barn giftemål, jobb, sjukdomar, förmögenhet, you name it. Men mormodern skulle tydligen gå coh dö när hon var 85 år. Så hela det året hon skulle bli 85 och året då hon var 85 gick hon runt och var arg och deprimerad. Så fyllde hon 86 och slappnade av igen. Tur att det var just det som spådamen sagt fel om. :)

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: Underbar och jordnära kommentar - I like! Sååå himla jobbigt att förklara för dottern att det INTE ALLS kommer att hända... Spådamen menade nog 85-ish, sådär... En diff på 10 år känns helt okej, liksom.... :)

Marina sa...

Vi hade en period, troligen runt samma ålder, när detta var väldigt populärt - jag kan ju säga som så, att det var nog inte mycket som slog in, men spännande var det...

Anonym sa...

Nej usch va hemskt. Jag körde anden i glaset när jag var yngre och trodde på allt den sa, blev därför tillsammans med fel kille som behandlade mig som skit.

Joanna Björkqvist sa...

Marina: jag kan förstå att de tär lockande, men så svårt att sortera och förkasta när man är tolv... Skönt att det mesta inte slog in - det ska jag berätta för dottern!

Anonym: Men oj, vilken hemsk konsekvens! Hoppas du har hittat någon bättre nu!

anette sa...

Jag vågade inte pröva den "leken" när jag var liten. Skulle heller inte våga gör det i dag.
Eftersom jag är en ängslig och lite orolig själ i min natur så är detta inte något bra att pyssla med. jag blir lite m upprörd i hjärttrakten över sånt här. Hoppas att din dotter tar detta med ro och kan prata med dig om hur hon mår och om det väcker oro, osv. J...a skitspel på ren svenska ;)
Usch, igen.
Ha nu en riktigt fin söndag och varm kram till dottern.