Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 9 november 2011

Intervjudags och färgförvirring



Idag är det dags för min första intervju som författare och det ska bli så spännande! Det är något helt annat att själv bli intervjuad än att vara reportern som ställer frågorna. Jag tror att jag ska vara ett sådant där kinkigt intervjuobjekt som ber att få korrläsa artikeln innan den trycks, för jag vill inte att det ska vara några felaktigheter.

Jag vet hur svårt det är att hinna med det på en dagstidning, men jag är grymt snabb på att felsöka, så det tar i princip bara tio minuter och jag sitter dessutom vid datorn i princip konstant, så det blir ingen väntetid heller.

När jag jobbade som nyhetsreporter på Sveriges Television var det ibland skrämmande för ovana intervjuobjekt att vi kom med en kamera rätt upp i nyllet, men för att lugna dem brukade jag säga att det åtminstone blir exakt det de säger som blir det vi sänder. Man hör tonfall, röstläge och de exakta orden korrekt återgivna.

Så fort mina ord ska passera en annans huvud, penna och slutligen dator, så ökar alltid risken för att det har blivit missuppfattningar längs vägen. Visserligen kan man hårdklippa även en tv-intervju och självklart göra ett humorklipp där man låter en persons svar bli svar på helt andra frågor än dem man ställde, men generellt är en filmad intervju väldigt nära sanningen.

Även om jag själv skriver för Kungsbacka-Posten, som är den tidning som kommer idag, känner jag inte reportrarna, för jag är aldrig på redaktionen. Det tror jag kan vara bra idag, för då är liksom alla frågor nya och inget antas i förväg.

En annan trevlig sak är att flera av mina orkidéer är på väg att blomma om. Den översta bilden är extra kul, för när jag köpte den såg den ut så här istället. Ganska stor skillnad!

Den förra bilden togs för nästan exakt ett år sedan och ligger fortfarande på tio-i-topp när det gäller mest lästa inlägg på min blogg, för när folk googlar på den sortens orkidé hamnat de ofta på min blogg och det är ju trevligt!

Nu måste jag göra mig lite snygg, för det är ju inte bara vad jag säger som jag ska oroa mig för under intervjun, utan också för hur jag ser ut. Ingen vill väl köpa en bok av mig om jag ser helt galen/ful/farlig/förskräcklig ut ...


5 kommentarer:

min tekopp sa...

Stort lycka till med intervjun i dag, så spännande!

Ninas skrivarlya sa...

Vad roligt. Och spännande. Och lite läskigt. :) Men ett steg framåt.

Lycka till idag, det kommer säkert gå jättebra.

PS. Du har en utmärkelse att hämta i min blogg. :)

nillas liv på pinnen sa...

Heja dig som lyckas fixa intervju med en tidning! Dina tolvhundra ex kommer gå som smör i solsken, tror jag.

Marina sa...

Lycka till!

Joanna Björkqvist sa...

min tekopp: Nu har reporten gått och det kändes ganska bra. Hon var trevlig och jag babblig!

Nina: Det kändes fint och glatt att ha henne här! :)

Vad gullig du är - TACK för awarden!!

nilla: Japp, så måste man göra - fram med framfötterna bara! ;)

Marina: Tack!