Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 6 november 2011

Tre sidor med fel ...


Jag var så gott som säker på att jag inte skulle hitta några direkta felaktigheter i mitt manus under mitt intensiva och allra sista korrekturläsande. Jag har läst alltihop så många gånger att det omöjligen kan ha slunkit igenom ett enda litet fel.

Jag kunde inte haft mer fel. (Lite göteborgsk ordvits, faktiskt, så le nu!)

Än så länge har jag bara läst 225 sidor av 346, men det är redan tre fulla A4-papper fullklottrade med fel av alla möjliga olika slag. TRE A4? Är det ens möjligt? Finns det inga rätt alls i boken?

Här kommer några typiska exempel på fel:

Det fattas ett "är" i "Jag helt medveten om..."

Alla låttitlar är i vanlig stil och inte kursiv stil, som jag ville och som jag är rätt säker på att jag skrivit.

Vad är en platspåse? Varför blir det inte rött streck under när jag förstås menar plastpåse? Får man gott om plats i en platspåse? I så fall vill jag ha en sådan.

Göeborg? Var ligger den staden?

Varför blir ett - ibland dubbelt så långt? På samma sida dessutom.

Björn Borg är imponerande med n - inte imponerade.

Dessutom har jag för många ! fast jag trodde att jag tvättat rejält.

Det finns fortfarande en del att göra, alltså.

Suck ... Och där kom en annan grej jag funderat mycket på. I mina mer privata texter skriver jag de tre prickarna direkt efter ordet... Men egentligen ska det vara ett mellanslag och sedan kommer de tre prickarna smygande ...

Jag har velat länge och väl om jag ska skriva det som jag tycker är nytt och alltså sätta prickarna direkt efter ordet eller om jag ska hålla mig till det språkligt korrekta. Behöver jag ens säga att det finns båda sorterna i mitt manus? Vilket tycker ni är det bästa sättet? Jag är faktiskt lite nyfiken på av ni tycker...

Berätta gärna ... (Ser ni hur olika jag gör?  Har ni några preferenser?)

10 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag föredrar att... sitter direkt efter ett ord, så som man gjorde förr. Men numera är det korrekta att sätta det med ett mellanslag. Så gör det! Dock med varningen att prickarna då kommer på raden under eftersom datorn inte hajar att de hör ihop med meningen ...

Unknown sa...

Det är så otroligt lätt att bli blind när man läser en text som man känner väl, man vet ju vad det ska stå.

Och oavsett vad som är korrekt, så tycker jag att det är snyggare när prickarna kommer direkt efter sista bokstaven... ;-)

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: Exakt det händer vid ett tillfälle... Men jag kör nog ändå på den korrekta varianten... En bok ska ju vara lite korrekt... Här är det som du ser annorlunda! ;)

Cissa: Japp, man blir superblind! Och spontant håller jag ju med dig... jag gillar samma... Men ska det vara korrekt så ... ;)

Kati sa...

Jag har hört att en del råder till att understryka det som ska vara kursivt i tryck för att det kursiva ibland försvinner när man byter typsnitt inför tryck eller vad det nu är. Jag hade också skrivit "..." direkt efter sista ordet men jag ändrade det på allmän inrådan. upptäckte samma sak, att de vid ett par tillfällen hamnade på en ny rad, vilket ser fånigt ut, men vill de ha det så, så... ;)

Joanna Björkqvist sa...

Katarina: Jag har hört samma sak, men det märkliga är att filmtitlarna är kursiva och låttitlarna inte! Då kan det ju inte bero på hur jag har skrivit det, eller...? Dessutom är typsnittet samma som jag haft hela tiden. Otroligt skumt!

Japp, mina ... hamnar vid ett tillfälle på en ny rad och det ser fånigt ut, men är det korrekt, så är det! ;)

Marina sa...

Här kan vi alltså dra slutsatsen att det som är snyggast inte alltid är det korrekta... eller ...!?

Camilla sa...

Ojojoj,vilket göra du har. Kul då det är klart men...
Det gäller att läsa ordäntligt nu då. Platspåse...hahahaha.
Nä,det blir inget rött under det ordet. Tro vad det är då?
Måste googla :)
Kram på dig!

Joanna Björkqvist sa...

Marina: Så är det nog! Lustigt!

Camilla: Det är en konstig värld... Kram och ha en fin måndag!

Hanna Lans sa...

Men hon som läste igenom mitt manus meande att det inte är korrekt att skriva... längre. För det skriver man endast om man kapat ett ord. Det korrekta är alltså ... nuförtiden. Varför vet jag inte och när det ändrades vet jag inte heller. När man läser böcker som är äldre än tio år så står det... men sådana som är utgivna de senaste fem åren står det ... Bokplantan hade gjort efterforskningar om detta och skrev ett inlägg om det för en tid sedan.

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: Superintressant! Jag valde alltså det rätta och det känns skönt, även om jag spontant tycker att direkt efter ser snyggare ut.