Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 22 november 2011

Vandaliserad skolgård




Utkikstornet är vält. Rutschkanan ligger flera meter ifrån sitt ursprungliga fäste. Klätternätet syns knappt. Snurrorna är nästan bortgrävda.

Så här bedrövligt ser det ut på den skolgård där mina barn har lekt i många år. Inte ser det direkt trevligt ut. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att det var något tonårsgäng som haft tråkigt och bestämt sig för att göra något riktigt galet. Fast det är klart, så galna tonåringar finns nog inte, för det här är att ta i. Måla graffiti på en vägg känns enklare, liksom.

Istället har folk, mest troligt män, fått betalt för att vandalisera skolgården så här. Jorå, så är det.

När skolan lades ner i somras talades det om att lokalerna istället skulle användas till föreningsliv och ungdomsgård och namnet Galaxen dök upp. Då behövdes knappast lekplatsen och den fina utrustningen på skolgården längre.

Därför ser det ut så här på skolgården sedan ett par veckor. Nog är det något sorgligt över det hela.

15 kommentarer:

Sjubarnsmamma sa...

Lekplatsen stod väl inte i vägen för deras planer? De ska använda lokalerna inne i huset så varför riva lekplatsen? Det förstår jag inte.

Maria Engelwinge sa...

Jag förstår inte logiken. Var de tvungna att kasta omkull och förstöra allt för att det inte ska användas av skolbarn? Ja, sorgligt är det.
Puss på dig fina vän <3

♥ Carina ♥ sa...

Ja, det ser inte kul ut. Det hade väl kunnat få stå kvar eller? Ibland förstår man sig inte på dom där sk. "förståsigpåare"...
Kram och godmorgon!

Joanna Björkqvist sa...

Smulan: Håller med dig! Ofta är mindre barn där och leker på helgerna, så jag tyckte absolut att allt kunde få vara kvar. Ser så tragiskt ut nu...

Maria: Nog är det knepigt? Och i ett par veckor! Ser ju bara ledsamt ut! Lekplatsen brukade ofta användas av barn i närheten på sin fritid också, så det här känns helt galet. Pussåkram på dig!

Carina: Ibland är det verkligen ologiskt här i världen... Kram och God morgon på dig med!

anette sa...

Hjärtskärande att se lekplatsen liggandes och uppgrävd,förstörd, en lekepok går ur tiden, förstår att det känns för er alla berörda.
Varmaste kramen och ha en fin dag.

Hanna Lans sa...

Väldigt konstigt, som sagt lekplatsen hade ju kunnat användas av barn mitt på dagen etc. Men kanske är det så att de har sålt lekplatsens saker? Det är ju dyra grejer det handlar om liksom och kommunen kanske såg en chans att få några extra kronor.

Västgötskan sa...

Lägg tid och energi på något annat kan man tycka. Klart att lekplatsen kunde varit kvar. Det kommer väl barn dit och leker på andra dagar/tider? Vad ska de göra med ytan annars??

Joanna Björkqvist sa...

Anette: Ja, det är faktiskt riktigt tråkigt! Mysvarm kram!

Hanna: Det är faktiskt en ganska välbesökt lekplats på sommareftermiddagar och helger. Jag tänkte också på den där ekonomiska biten, men eftersom grejerna ligger kvar så länge börjar jag undra...

Västgötskan: Ja, det brukar vara mycket barn här periodvis, så det känns väldigt snopet... Jag har också undrat vad de ska göra med ytan. Boulebana, kanske? PRO och SPF har visst visat föreningsintresse för lokalerna...

Andra intryck sa...

Usch vad hemskt. Så tråkigt när det blir så här, skolgården var säkert väldigt uppskattad.

Kati sa...

ser onekligen ut som om någon har vandaliserat. trist.

Joanna Björkqvist sa...

Andra intryck: Ja, det var den faktiskt. Nu ser det bara ledsamt ut...

Katarina: De kunde åtminstone plockat bort grejerna när de trashat stället, tycker jag...

Marina sa...

Risken är väl att även om tanken var att flytta sakerna någon annanstans, så blir de väl förstöra av att bara ligga...var är planeringen???

Susanne P sa...

Det ser onekligen tråkigt ut!
Men de har väl en bra orsak till att den skulle rivas, höggubbarna på kommunen.
Kram

Åsa sa...

Det var precis så jag kände...att dte var sorgligt. Hoppas de kommer till användning någon annanstans :)

Kraa

Joanna Björkqvist sa...

Marina: Så tänkte jag med! Inte nog med att det ser illa ut, det kan aldrig vara bra för grejerna!

Susanne P: Tja, kanske har de det... Men de borde löpa linan ut i så fall och inte låta det ligga så här... Kram!

Åsa: Det hoppas jag med! Kram!