Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 1 november 2011

Första författarintervjun



Nu när boken är inne på tryckeriet och det inte är någon som helst idé att läsa mitt manus ytterligare en gång börjar istället arbetet med att lansera både mig och boken. Det är ingenting som egentligen passar mig, för jante knackar mig så gärna på axeln och säger åt mig att jag absolut inte ska tro att jag är något.

Samtidigt måste jag tro på mig själv och min roman, för om inte jag, som lagt ner så enormt mycket tid, energi och kärlek på mina karaktärer, gör det - vem ska då göra det?

Jag måste helt enkelt ta kontakt med media och bokhandlare för att väcka intresse och nå ut till en bredare publik än familjen och vännerna, så nu har jag mejlat den första tidningen. Som tur var tog det bara ett par timmar så kom svaret från chefredaktören.

Det blev napp direkt, så nästa vecka ska vi bestämma tid för min livs första författarintervju! Tjohoo! Nu börjar det på riktigt! Pirr pirr!

Nu ska ni, kära bloggläsare, veta att det inte var en slump att jag vände mig till just den här tidningen, för jag skriver sedan drygt sex år krönikor varannan tisdag i just denna tidning. Jag är alltså ingen okänd figur varken för redaktionen eller för läsarna av tidningen, men det känns ändå bra att börja där, för genast kände jag självförtroendet inför resten av min promotionresa växa lite.

Och självförtroende behöver jag nu. Nu jäklar kör vi!


28 kommentarer:

Ninas skrivarlya sa...

Woohoooo! Vilken härlig resa du är på väg att börja nu! :)

Maria sa...

You go girl!!

Västgötskan sa...

Äh, skit i den där jävla "jante"!
Överskattat typ... :-P

PS. Tyckte det var en cheese-cake på bilden nedanför. (Mycket godare). He he! :-D

Joanna Björkqvist sa...

Nina: Ja, hu, så pirrigt det är! Läskigt!

Maria: Yes, I will! Nu är det dags! :)

Västgötskan: Klokt där!

Kul att du tyckte det var en cheesecake, det är också väldigt gott! Gillar båda jättemycket! :)

Sjubarnsmamma sa...

Wow! Nu bär det iväg. Det går nog bra ska du se!

Unknown sa...

Det är alltid så svårt att göra PR för sig själv! Testa att ta kontakt med Partille Bokhandel, det är en mycket "aktiv" bokhandel!

Joanna Björkqvist sa...

Smulan: Tack så mycket - jag hoppas det!

Cissa: Ja, det är lite jobbigt... Tack för tipset om Partille - toppenbra! :)

Anonym sa...

Spännande... :)

Anonym sa...

Det kommer gå strålande ska du se!:)

Kanske denna sida från Piratfölaget kan vara hjälp på traven? http://www.kapitel1.se/

där lägger skribenter ut första kapitlet av sitt alster och får direkt omdömen av läsare...

Joanna Björkqvist sa...

GlimraSkimra: Verkligen!

bubbel: Jag känner till den sajten och vet flera som varit aktiva där. Jag loggade in som medlem och bläddrade lite där, men det blev inte mer. Det kändes som om det inte var min grej. ..

♥ Carina ♥ sa...

Tjohoo tjejen!! Full ös!
Jag tror på dig!
Lycka till med din lansering!
Kram och godmorgon!

Joanna Björkqvist sa...

Carina: Tack, snälla du! Nu måste det bli fullt ös! :) Kram tebax!

Desirée sa...

Heja-heja-heja-heja!!! :D

Villa Frejas bokblogg sa...

Så spännande - och det är klart att du är nån! Är det Jante som är elak nu igen... isf får du ge honom vad han tål.

Men jag hittar inte om du skrivit något om det där med förlag och så vidare - har du en länk till inlägget?

anette sa...

Det är så häftigt och spännande, den nya resan du är på väg in i. Önskar dig all lycka till , spark i rumpan, brake a leg osv, hipp hurra vad du är bra <3
Ha nu en riktigt härlig dag
kram

Joanna Björkqvist sa...

My Myself and I: Yes, yes! :D

Husfrun: Jante är en envis rackare, men jag gör vad jag kan för att mota bort honom! ;)

Jag svarade på det där med förlag där din fråga var, när vinnaren var dragen... I övrigt har jag funderat mycket på vilken typ av tryckeri jag ska välja och dessa grubblerier kan du läs som här:

http://joannasuniversum.blogspot.com/2011/10/stora-grubblerier-hjalp-onskas.html

Svarar detta på din fråga? Annars får du bara återkomma! :)

Anette: Åh, vad du är snäll och underbar! Så glad jag blir av dina ord! Det är PRECIS vad jag behöver höra - tack så supermycket!

Ha en riktigt fin dag du med! Kram!!!

Anonym sa...

Oooh va häftigt :)
Superkul! Kicka jante åt fanders :)

Kram Åsa

Pia sa...

Härligt Joanna!
Klart att Du är bra! Jättestort lycka till! Det kommer att gå strålande!

Jag brukar använda mig av ett finskt ordspråk när jag känner som Du: Vem ska lyfta på kattens svans om inte katten själv!:)

Varm kram

Duktiga Tjejen sa...

Hurra vad du är bra!! Jag ska boka in intervjuer jag med sen känner jag, om jag vågar... Ser SÅ fram emot din bok!

Andra intryck sa...

Vad roligt! Den vill jag jättegärna läsa =)

Joanna Björkqvist sa...

Pia: Åh, vilket underbart ordspråk!!!! Det tar jag till mig direkt! Mostern i boken svänger sig alltid med en massa uttryck och hade jag känt till detta innan hade jag nog använt mig av det, för det är ju helt underbart! :)

Tack så mycket för dina peppande ord också! Kram på dig!!!

Duktiga Tjejen: Man måste ju faktiskt marknadsföra sig om man ska märkas. Så är det bara. Men hu ändå... TACK för pepp!

Andra intryck: Vad glad jag blir - tack så mycket, för jag behöver många läsare! :)

Hanna Lans sa...

Och så slår vi ett slag för Egenutgivarna, så får vi ännu mer press! Partille Bokhandel tror jag skulle vara ett toppenforum för vår grupp faktiskt. Jag är gärna med och promotar oss där, vilka fler finns i området, Kristina och vem mer?

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: Absolut! När jag mejlade redaktionen berättade jag direkt om Egenutgivarna, så att det blir dubbelt så intressant! :)

Vi får ta kontakt med Partille! Vet inte vilka fler...

Anonym sa...

Oj, så roligt! Och ja, det är klart man ska börja med att vända sig till de närmsta och mest välbekanta kontakterna innan man låter nätverket expandera. GOOD LUCK TO YOU!

Joanna Björkqvist sa...

Helena: Känns ju tryggt att börja där, så man blir lite varm i kläderna... :) Tack så mycket för lyckönskningar - well needed! :)

Joanna Björkqvist sa...

Åsa: Verkar ha missat din kommentar första vändan - förlåt!!! Tack för fin peppning! :) Kram!

Anneli Stålberg sa...

Superkul! Snart får man inte bara läsa boken utan också om dig och ditt liv i en tidning :)
Kram!

Joanna Björkqvist sa...

Anneli: Japp, jag kommer att vara med överallt! ;) Kram!