Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 2 november 2011

Vinglaspyssel och Guillou



Eftersom jag om en dryg månad kommer att sälja mina alster hos Ulrica Elmberg i Partille sitter jag nu och skapar lite i verkstaden. Idag har jag gjort ett par armband och några set med vinglasmarkörer. Det är världens mest finurliga sätt att hålla ordning på sitt vinglas på mingelfester. Dessutom ser det vackert ut när det dinglar vid foten på glaset.


Jag har börjat binda ihop de markörer som hör ihop, för annars blandar kunderna lite som de vill och då går ju hela poängen med att serien ska höra ihop, men alla smycken ska ändå vara olika, förlorad.

Det skingrar tankarna en del och kortar väntan på provtrycket. Finurligt är det att jag också kan titta på SVT Play under tiden. Idag såg jag K Special med Jan Guillou och om ni inte redan sett det kan jag rekommendera det, för det var absolut sevärt.

Vilket underbart tuggmotstånd han har i sin fru Ann-Marie Skarp, förlagschef och VD på Piratförlaget. Hon säger rent ut vad hon tycker om allt vi får hänga med på i programmet och ler inte bara överseende, som jag tror att många hade gjort när Jan Guillou säger:

- Bonniers är fiende till allt liv och all kultur och ska bekämpas.

Jag har själv träffat Jan Guillou på Bokmässan flera gånger, för han är en av de flitigast signerande författarna på hela mässan och när han skrev en hälsning till mig i sin bok om sitt skrivande berättade jag för honom att han faktiskt var en av anledningarna till att jag valde att bli journalist.

Så tunga reportage som han har gjort kan man kanske inte säga att jag har snott ihop, men jag har i alla fall gjort en massa intressanta inslag genom åren. Det känns som tusen år sedan jag var med i Rapport och Aktuellt minst en gång i veckan och samtidigt känns det som igår.

Tiden är ett märkligt fenomen ...




2 kommentarer:

Mallan sa...

Jag har bara läst en bok av Guillou - Ondskan. Och det är min favoritbok än idag. Lite underligt att jag inte läst fler.....

Joanna Björkqvist sa...

Mallan: Den gillar jag med! Jag fick den rekommenderad när jag var sjutton och tyckte att den var otroligt bra! Och hemsk...