Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 20 oktober 2011

Om att jobba hemifrån ...

Denna väldoftande, vackra och enorma blombukett pryder mitt
arbetsbord och det är också en fördel med att jobba hemifrån.

Sedan en tid tillbaka jobbar jag hemifrån och det är både för- och nackdelar med det.

Nackdelarna är att jag inte kommer utanför dörren om inte barnen har någon aktivitet (fast det har de fyra dagar i veckan och jag gillar ändå inte att gå utanför dörren mellan oktober och april) och att jag saknar roliga, trevliga, intelligenta och underbara (ja, tänk så många underbara jag saknar) arbetskompisar.

Fördelarna är att jag kan jobba dygnet runt (hehe, vilken tveksam fördel) och att jag kan slinka ut i köket och botanisera i kylskåp och skafferier så fort jag känner mig hungrig eller sugen (antagligen en ännu mera tveksam fördel, eftersom det tenderar att ge negativa effekter kring midja och rumpa).

En tveklös fördel är i alla fall att jag kika in på både mina egna och andras bloggar närhelst jag har lust utan att någon bister chef dyker upp bakom ryggen och påpekar att jag borde ägna mig åt annat.

Bloggandet har absolut varit till nytta för mig under romanskrivandet av flera skäl. Dels har det varit ett utmärkt forum för att vädra mina tankar och åsikter och dessutom har jag fått väldigt kloka, fina och peppande ord från fantastiska läsare, det vill säga er.

Men det har faktiskt också varit ett ställe där jag skriver lite korta inlägg och inte vräker mig i ord, som jag lätt gör i romanen. En del inlägg nu på slutet har ju varit både långa och ordrika, men generellt är det ett rätt så snärtigt sätt att förmedla sig. Lite som när jag skriver krönikorna, som jag gör varannan vecka i lokaltidningen. De är på 2 300 tecken och det motsvarar bara lite mer än en normal romansida.

Dagens projekt i romanvärlden är att snärta till ett Valborgsfirande. Låter rätt trevligt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har jobbat hemma till och från under flera år och tycker det är perfekt, man kan slänga in en maskin tvätt parallellt och göra storkok... Efter att ha pluggat en del på distans har jag övat upp självdiciplinen så oftast får jag mer gjort och jobbar effektivare än när jag sitter på kontoret med massor av distraktions moment i närmiljön!:)

Marina sa...

Jag tror också många gånger att man kan bli mer effektiv när man arbetar hemifrån, men nackdelen är ju avsaknaden av arbetskamrater. Fast nu finns ju hela bloggvärlden att ta till om man skulle bli sällskapssjuk :)

Hanna Lans sa...

Just nu har jag det bästa av två världar. Jobb utanför hemmet på deltid och hemmajobb på deltid. Ska bara ta mig i kragen och fixa internet (se, jag lär mig) på vinden.

Hanna Lans sa...

Just nu har jag det bästa av två världar. Jobb utanför hemmet på deltid och hemmajobb på deltid. Ska bara ta mig i kragen och fixa internet (se, jag lär mig) på vinden.

nillas liv på pinnen sa...

Jag är lite ambivalent till tanken på att bara jobba hemifrån. Kan kännas som drömmen ibland när jag ska iväg till jobbet, samtidigt som det ju ger ganska mycket ändå att träffa eleverna och vissa kollegor. Hm.

Åsa sa...

Vad jobbar du som? Har säkert missat det :) så förlåt om jag frågar, men nu när du skriver att du jobbar hemma så ;-) blir jag ju nyfiken :)
Kramar

Joanna Björkqvist sa...

bubbel: Jag förstår precis vad du menar! Jag har också en grym disciplin, men kan ändå ibland slänga in en maskin eller så! :)

Marina: Jag saknar verkligen arbetskompisar och att vara en del i ett kollektiv! Men det är guld värt med alla härliga bloggvänner som sällskapar på dagarna! :)

Hanna: Det tror jag är det ultimata egentligen. Det skulle passa mig utmärkt.

Nilla: Jag saknar eleverna något alldeles enormt!!!! Kollegorna också på sätt och vis, men man jobbar ändå så mycket ensamt som lärare att jag ofta ser eleverna som arbetskompisarna istället :)

Åsa: Jag är frilansjournalist, så jag gör lite som jag vill. Just nu lägger jag nästan all tid på att få färdig min evighetsroman innan jul, så jag gör så lite frilansjobb jag kan. Mina stående krönikor i lokaltidningen skriver jag alltid och om någon månad kommer en annan kort text i en rikstäckande tidning, men jag håller en låg profil där nu... Måste bli klar med romanen. Nästa år blir det annat igen! :)

Västgötskan sa...

Ja, det har nog både sina för- och nackdelar.
Ibland önskar jag att jag kunde jobba hemifrån, men samtidigt är det rätt gott att ha ett jobb som man verkligen SLÄPPER helt, så fort man stämplar ut och lämnar arbetsplatsen. :-)

Åsa sa...

Åh va coolt :)

Kramar Åsa

Joanna Björkqvist sa...

Västgötskan: jag har bara haft ett jobb som jag helt kunde släppa när jag kom hem i ett enda år när jag var 20... Jag är något av en expert på att bära hem jobb i både väskor och tankar... Suck!

Åsa: Det är i alla fall väldigt lyxigt att få ha det så! :) Kramar!