Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 10 juli 2011

Tandborststädning på BB och gammelmormor


För ett par dagar sedan skrev jag in två gravida guldmolly på en nyöppnad förlossningsavdelning i vårt akvarium, men förlossningen kom inte igång, så idag släppte jag ut dem igen. De mår inte bra om de bara blir liggande där inne, så nu får jag istället vara beredd på att fånga upp de små ynglen med håven om ett par dagar eller så.

Problemet är bara att vi åker iväg till mina svärföräldrars stuga imorgon och inte återkommer förrän på torsdag. Vi får se hur många som är vid liv då och som har sluppit det grymma ödet att bli lunchmat åt sina medfiskar.

Redan nu har vi en hel del fiskar och minst 40 yngel har fötts de senaste veckorna, så det får antagligen knappt plats fler i alla fall. Alla gula fiskar med svarta fläckar har fötts hos oss och även de flesta orange-röda och det är dessa första yngel som nu ynglar av sig, så man kan säga att jag blivit gammelmormor flera gånger om vid det här laget. Trevligt!

Jag har gjort några tappra försök att fotografera de små liven, men det är inte särskilt enkelt. En liten glimt av hur många det är får man kanske i alla fall och jag lyckades räkna till 24 små hjärtegryn på bilden.

Våra vackra vita liljor, som vi fick av fina vänner förra lördagen, står nu i så praktfull blomning att vardagsrummet doftar tungt och vasen konstant hotar att tippa. På bilden ser man hur skimrande vita de är, för det riktigt lyser om dem.

PS ett par timmar senare: Tror ni inte att åtminstone en av rackarmammorna föder i det fria direkt efter utsläppet? En unge lyckades jag rädda och en såg jag lura i vassen, men hann inte fram med håven innan en hungrig fisk hittade sitt skrovmål. Det är hårt att vara yngel.


Inga kommentarer: