Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 15 juli 2011

Lite om min bok Eko, som alltid är på gång...


Det finns nya läsare som undrar lite om vad det är jag skrivit för bok egentligen, så här kommer lite härlig information som ska stimulera er fantasi och öka er förväntan och köplust! :)

Resan till svärföräldrarnas stuga
vid havet blir en prövning.
Redan för tio år sedan fick jag själva idén och helt och fullt vill jag inte berätta om upplägget eftersom jag faktiskt är rädd för att någon hinner norpa idén och då skulle mitt enorma arbete med boken vara förgäves.

Det är en relationsroman och den handlar om huvudkaraktären Saga Allerlöv (hon har en egen profil på Facebook, så gå gärna in och adda henne som vän om ni vill lära känna henne lite!), som föder sitt första barn den 2 januari.

Under året som går, 2010 närmare bestämt, får vi följa hennes första år som mamma. Det handlar inte i första hand om just hennes barn och utvecklingen där, utan mer om vilka tankar som föds i och med att hon blivit mor. Hennes relationer till andra kvinnor, som sin egen mamma, sin moster, sin syster, sin barndomsväninna, sin svärmor och sina grannfruar skildras och hjälper henne att utvecklas och bli en helare människa.

Samma sak är det med männen omkring henne. Vi får lära känna hennes sambo, hennes pappa, hennes svärfar, hennes bror och en och annan granne. Det är inte helt konfliktfritt, förstås, för det är klart att det händer ett och annat under året. 

I denna kyrka döptes dottern Isabella.
Tyvärr är vad som händer hemligt ett tag till, men det ställer hela hennes tillvaro rejält på ända i alla fall!

Tanken är att detta ska vara en bok att känna igen sig i och att man ska kunna följa hennes inre resa från det att knytet ligger i hennes famn fram tills att hon landar i sig själv och sin nya roll ett år senare.

När man får barn förändras ofta perspektivet på vad som är viktigt på riktigt och så är det även för henne, Hon börjar ifrågasätta sitt yrkesval som språklärare och hon brottas ständigt med att räcka till i alla sina roller. 

Ibland går Saga Allerlöv till havet för att finna ro.
En del är självupplevt och annat har jag lånat från vänners liv, men mest av allt är boken ett riktigt påhitt även om den råkar utspela sig just där jag själv bor och även om jag fick mitt första barn i samma ålder och också jobbat som språklärare och ifrågasatt det...

Hon överrumplas då och då av livet och mår inte alltid så bra, men det är ändå en feelgoodbok, för det är klart att det blir ett lyckligt slut.

Lycka, kärlek, ilska, frustration, ångest, glädje, chockartade nyheter och personlig utveckling - allt blandas i en skön mix i min bok som antagligen kommer att få namnet Eko.

Låter det lockande? Hoppas det!

Uppdatering oktober 2011: Äntligen har romanen fått ett namn som jag älskar! Det satt långt inne, men efter att ha kastat ut en fråga i cyberspejs kom Hanna Lans med ett förslag som jag föll för direkt.

Min bok heter nu Nära dig. Så vackert och så passande. Tack så mycket, Hanna!

En mussla som påminner om ett hjärta - mycket kärlek i boken!



4 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Tusen tack för din kommentar i min blogg! Jag skrev svar där, men kom på att du kanske inte läser det... Jag blev jätteglad iallafall och kommer följa dina råd. Jag hoppas även att din bok blir antagen och att allt går superbra, annars att du ger ut den själv - vilket jag kanske gör med min också. Vi får se. Jag berättar hur det går i bloggen!

Det gäller verkligen att ha tur på något sätt också, att rätt person läser vid rätt tillfälle... Det verkar så otroligt svårt att bli utgiven, så jag förväntar mig helt klart det värsta!

Joanna Björkqvist sa...

Vi får stötta och peppa varandra och alltid fortsätta att satsa och drömma!!!!

Det är faktiskt det viktigaste av allt - att våga drömma!

Hanna sa...

Och när ni ger ut själva, så hojta till! Jag stöttar alltid egenutgivare. Hittills har de hållit minst samma sandard som böckerna ett etablerat förlag gett ut. Så det har inte varit pengar i sjön precis. :)

Joanna Björkqvist sa...

Tack, snälla Hanna! Jag lovar att hojta! Vad kul att du varit nöjd med de oprövade korten! Härligt och peppande att höra!