Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 27 maj 2012

Världens finaste mamma


Tänk att just jag fick världens finaste mamma. Det är faktiskt inte illa. Idag är det Mors Dag och strålande sol - vilken härlig kombo.

När jag var liten var mamma hemma med oss i barn i många år, för hon tyckte att det var en så viktig och värdefull tid. Ofta satt vi och ritade och jag ville alltid att mamma skulle rita prinsessor, så det gjorde hon. Hundratals söta prinsessor med långt hår, krona på hjässan och vida klänningar i vackra färger har hon tecknat fram genom åren. Ibland gjorde hon en hel kungafamilj på spelkortstema och så var kungen Kung Spader, drottningen Drottning Hjärter och tillsammans hade de barnen Prins Klöver och Prinsessan Ruter. Deras kläder bar de tjusiga symbolerna och de var bedårande, allihop.

När vi kom hem från skolan doftade det ofta nybakat och vi fick äta hur många bullar vi ville. Mums, vad vi åt. Och alla sagor som hon läst. Alla plåster hon satt på såriga knän. Alla gånger hon sagt att det ordnar sig...

Även som vuxen har jag väldigt nära och tät kontakt med min mamma och det var så otroligt värdefullt när jag själv fick barn och undrade massor. Mamma är inte bara mamma, utan även en klok distriktssköterska med erfarenhet av hundratals barn genom sin BVC-mottagning. Inte undra på att jag ringde henne så fort jag hade funderingar över mina små barn. Och det gör jag faktiskt ännu.

Det var så idén till min roman föddes. Om man inte har en mamma att ringa i tid och otid, hur gör man då? Hur mår man då? Dåligt som sjutton, tänkte jag och så föddes Saga Allerlöv, som jag lät förlora sin mamma redan vid 15 års ålder. tack vare dagböcker som hennes mamma skrev när Saga var bebis återknyts kontakten, för hon får dagböckerna när hon själv fött sitt första barn. De blir ett stort stöd för henne och mamman får en viktig roll i hennes liv igen.

Jag är så glad och tacksam över att min mamma lever, alltid finns där för mig och är så fantastisk som hon är. Hon har precis gått igenom det allra svåraste man kan uppleva i sitt liv, hon har förlorat sin förstfödde son, men hon kämpar så varje dag. Jag beundrar henne för det och precis allt annat som hon är och gör.

Älskade mamma, jag är så glad över att just du blev min mamma! Jag älskar dig!

8 kommentarer:

LillaTuss sa...

Så fint du skriver om din mamma och så fina ni är tillsammans ♥

Villa Frejas bokblogg sa...

När man inte har en så fin mamma som du har får man bli stark på sitt sätt och finna andra i sin omgivning som kan ta en mammas plats. Det går - även om jag också skulle vilja ha en sån fin, nära och varm relation som du och din mamma har. Den verkar underbar. Vilken fin bild på er två.
Kram.

♥ Carina ♥ sa...

Vilket fint kort och vilka fina rader till din mamma!
Grattis till våra underbara mammor, och till oss själva idag ;)
Kram

RackarTuss sa...

:) Mammor är bra att ha!

Västgötskan sa...

(De flesta) mammor är underbara! :-D

Kram!

Jeanette sa...

Mamma är bäst, kommer alltid att vara <3
Kram

Anonym sa...

En mamma är alltid en mamma.
Ni ser så lyckliga ut tillsammans.

Fint inlägg - som alltid när du beskriver något från ditt <3

Anneli Stålberg sa...

Vilket underbart vackert inlägg.
Kram!