Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 25 maj 2012

Stora bokbytardagen = bokkul



Äntligen är den här, Stora bokbytardagen. I tisdagens lokaltidning kunde kungsbackaborna läsa att jag kommer att hålla i ett bokbyte vid Onsala kyrkas parkering mellan klockan 16 och 17 idag. Jag ser fram emot att få se många glada bokbytare dyka upp och har har själv redan plockat fram fem böcker som jag har tänkt ska få nya ägare. Kanske hittar jag fler under dagen, men minst fem blir det i alla fall.

Jag tycker det är kul om det inte bara är gamla tummade böcker som man själv inte gillar som man passar på att byta bort, så därför har jag med omsorg valt ut några böcker som jag faktiskt tycker om och dessutom tre olika typer av böcker.

På pocketfronten valde jag två böcker som vi läst i bokcirkeln och vill ni veta mer exakt vad vi tyckte om dem kan ni läsa det HÄR. Jag gillade i alla fall båda, även om jag reagerade på att ordet "matos" användes hela tre gånger i Linda Olssons roman. När jag påpekade det i bokcirkeln var det någon som undrade om jag för anteckningar över orden medan jag läser, men det gör jag förstås inte. Det är bara det att jag själv inte ens kan minnas när jag sa matos senast och då tycker jag att tre gånger i en enda bok blir väldigt mycket.

Två kokböcker passar jag också på att byta bort, för det måste inte vara romaner det handlar om. Jag valde två som är både snygga och bra och tänker att de kan vara inspirerande för någon att bläddra i.

Min tolvåriga dotter kommer också att vara med och byta bort någon bok och hon kommer förstås att ta med sig minst en barn/ungdomsbok, så det blir mycket bra spridning bland våra titlar.

Som avslutning vill jag ha något riktigt exklusivt och då slår jag till med ett signerat exemplar av min egen roman Nära dig. Min förhoppning är att det blir något av en stafettbok, så att den nästa år får en ny ägare på Stora bokbytardagen. Om jag ska byta bort den vill jag ha någon riktigt bra bok tillbaka och det hoppas jag att jag får.

Kanske av dig? För du kommer väl?


10 kommentarer:

Camilla sa...

Vad kul med bokbytardag.
Jag har varit på bibblan nu och frågat efter din bok. Tyvärr hade dom den inte men hon skulle kolla om dom skulle köpa in den. Hoppas det. För jag vill verkligen läsa den.
Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Å det hade jag mer än gärna gjort men universitetet kallar. Men så himla kul. Lycka till.
Kram.

LillaTuss sa...

Fantastisk idé. Kanske man skulle tipsa nån här i stan som orkar ta sig an ett liknande evenemang

RackarTuss sa...

Lycka till idag!

Kram o go fredag!

Livet sa...

jag bytar med en vän

Ha en bra dag

Duktiga Tjejen sa...

http://bohuslaningen.se/bloggar/1.1004958-bokbloggen?blogPostAction=view_post&postingId=19.319477#commentForm

Duktiga Tjejen sa...

Hm, hoppas du kan gå till länken och se inlägget? Annars kan du leta upp bokbloggen på Bohusläningen bara :)

Marina sa...

Verkar som en fantastiskt kul idé!

Linas drake sa...

Verkligen en jättebra idé och jag hade gärna kommit och bytt en bok, men jag upptäckte inte vad det var för en dag förrän jag gick in och läste på bloggen nu, sen kväll.

Hoppas att du fick tag på riktiga guldkorn till böcker. Vilka blev det?

Hanna Lans sa...

Jag gick till Kungsbackas bibliotek och bytte till mig två böcker mot min egen roman. Två av min egen alltså. Besviket kosntaterade jag att de flesta måste ha lagt dit böcker de inte tyckte om eller som var väldigt gamla. Tråkigt. Men jag kom i alla fall iväg, det hade jag inte trott!