Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 4 maj 2012

Nya spännande utmaningar

Ikväll ska vi på fest och då ska mina fina barn få umgås med den
här lilla bedårande ulltotten igen; världens söta Alice!

Jag har blivit utmanad av både Anneli och Mikaela och det är i grunden samma utmaning, men eftersom det ingår i uppdraget att alla utmanade skriver elva nya frågor har jag härmed inte mindre än 22 spännande frågor att svara på.

Pust! 22 frågor som dessutom kräver eftertanke. Det är ett rejält fredagsuppdrag det. Men jag gillar utmaningar och börjar med Annelis elva frågor.


1. Vem (en person) och vad (en sak) skulle du ta med dig till en öde ö?


Mycket svår fråga, förstås, för hur ska jag tänka här? Är utgångspunkten att vi ska lida och dö där på ön, så är det ju inte trevligt att ta med någon jag älskar, för jag vill ju att alla jag tycker om ska få leva lyckliga och långa liv. Dessutom kan jag ju inte välja ett barn före ett annat om tanken är att jag ska ta med mig den som är allra mest betydelsefull och den jag älskar mest.

Men förmodligen är det mer filosofiskt tänkt och planen är att vi är där i några veckor, njuter av goda frukter och sover under öppen himmel och sedan åker vi tillbaka till den vanliga världen igen och lever lyckliga i alla våra dagar.

Det låter ju lite som ett spa, när man tänker så där härligt, så då tar jag med mig min spaväninna.

Och självklart en rejäl bag-in-box med torrt vitt vin att sippa på.

(Tänk så mycket enklare och härligare livet blir om man inte tar allt så allvarligt!)


2. Om du var ett musikinstrument, vilket skulle du då vara och varför?


Jag vill absolut inte vara någon form av slagverk, för jag tycker inte om tanken på att någon ska slå mig. När jag fick välja instrument i lekskolan när jag var sex år valde jag alltid triangel. det var ett ljuvligt litet instrument med en vacker späd ton. Men det låter ju inte så kul att få en smäll i skallen av en metallstav dagarna i ända, så jag väljer något helt annat.

Harpa är fint. Tjusigt, flott, ovanligt och med en vacker klang. Jag skulle vilja vara en harpa. Tycker det stämmer med mig.


3. Om du skulle få välja en ålder som du skulle få vara för alltid, vilken ålder skulle du då välja?


Kul fråga. Rent åldersmässigt väljer jag 27. Då har man en hel del erfarenhet, men det mesta ligger ändå framför en. Om jag är 27 jämt kanske jag kan få mina barn ändå, för när jag var 27 hade jag dem inte och det hade varit snopet om jag aldrig kommit till den punkten i mitt liv.


4. Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?


Oftast går jag på toaletten, men det händer att jag redan gjort det under natten då sätter jag på datorn istället.


5. Vad skulle du INTE göra för alla pengar i världen?


Döda någon. Mycket dålig karma. Har man sett filmen The Box blir man ännu mer övertygad om att det är en synnerligen dålig idé.


6. Var sitter du helst och läser böcker?


Gärna på altanen en halvsolig dag. En helsolig brukar boken hamna på golvet och ögonlocken stängs i en njutningsfull suck.


7. Om du skulle vara en filmkaraktär, vem skulle du då vara?


Det första som slog mig var Vivian i Pretty Woman, för jag tyckte det var en underbart glad och härlig film när den kom och hon fick så mycket fina kläder, var svinsnygg och fick dessutom en stilig man, men hallåååååå, hon var ju prostituerad! Nä, det kan jag ju inte vilja vara.

Jag tror att jag i alla fall skulle vilja vara Pippi Långstrump. Inte ett så unikt svar kanske, men det hade jag gillat, för jag är alldeles för feg. Hon är en tuffing och ska man nu vara en filmkaraktär ska man väl ändå inte vara sig själv? Guuuu, vilken trist film DET skulle bli!


8. Vem skulle du helst av allt ge en kram just nu?


Absolut min storebror. Det hade varit underbart att få ge honom en till.


9. Vad är det roligaste du har gjort och när gjorde du det?


Busenkel fråga att svara på. Det roligaste jag någonsin gjort hände 3 september 1999 och 19 juli 2001. Då födde jag mina älskade och underbara barn. Roligare än så blir det inte i livet. Min första kommentar, och den är faktiskt filmad, när lille sonen föddes var en halv minut gammal löd:

- Åh, vad roligt det var!


10. Hur skulle du beskriva dig själv med tre ord?


Påhittig, trevlig och självlockig.


11. Vad är din högsta önskan just nu?


Min högsta önskan är alltid att alla jag älskar får leva friska, långa och lyckliga liv. Tyvärr blir det inte alltid så, men det kommer alltid att vara min högsta önskan.

Då kastar jag mig rask över till Mikaelas frågor:


1. Största dröm i livet?


Absolut att få se mina barn växa upp till lyckliga och harmoniska människor med förmåga att själva styra sina liv.


2. Hur ser du på det där med eget ansvar för vad som sker och inte sker i sitt eget liv?


Vi kan påverka det allra mesta av det som sker i våra liv, tror jag, men det finns yttre faktorer som vi inte kan styra och det är bara att acceptera att det är så och göra det bästa av situationen som uppstår utan vår påverkan. Jag kunde inte göra ett enda dugg för att min älskade storebror skulle få fortsätta leva. Olyckan bara hände och det påverkade både mitt liv och andras liv oerhört.

Men det mesta kan vi påverka och ansvaret för våra liv ligger till mycket stor del på oss själva.


3. Vad önskar du att du vetat när du var femton år?


Att vara femton år var en ljuvlig tid i livet för mig, en av de bästa i mitt liv, faktiskt. Av respekt för den flicka jag var då, så önskar jag mig inget annat än det jag visste just där och då. Sedan kan jag ju som vuxen inse att jag var naiv och trodde att den kille jag var tillsammans med då skulle vara min livskamrat livet ut, men det finns något genuint och sött i att tro det och det tycker jag om.


4.  Vilket språk skulle du vilja lära dig som du inte kan mer än max ett par ord av idag?


Om jag fick det gratis och inte behövde plugga konstant; alla språk! Jag älskar språk och fascineras ofta av hur språk låter. Gärna kinesiska, spanska, arabiska... Underbart olika och det gillar jag. Dessutom stora språk som kan vara bra att kunna.


5. Om du inte hade det yrke du har idag, vad skulle du vilja jobba med då?


Jag är alltid öppen för förslag och har aldrig haft något konkret drömyrke, men alltid jobbat med saker jag verkligen tycker om. Det är viktigt för mig att göra något som känns viktigt och betydelsefullt och det har jag alltid gjort.

Att jag valde journalistbanan passar mig bra och kändes naturligt, men det var nära att jag blev både socionom och advokat. Sökte både till sopis (socialhögskolan) och juristlinjen ett par gånger vardera och kom in hela tiden, men kände inte att det riktigt var min grej ändå... Men det hade säkert också varit intressant.


6. Vad är det viktigaste livet lärt dig hittills?


Det är absolut att saker och ting händer alldeles utan att jag är inblandad eller kan påverka det och att jag måste lära mig att acceptera det och finna mig i det. Jag kan inte rädda världen. Fast jag vill. Detta är mitt livs svåraste och viktigaste läxa och något jag faktiskt jobbat stenhårt med i fem-sex år ungefär. Det har hjälpt mig mycket i sorgen efter min bror, att jag har vissa verktyg för att kunna hantera det som jag inte kan påverka.


7. Rött eller vitt vin?


Vitt och torrt ska det vara. Kräks hejdlöst av bara två matskedar rött eller rosé.


8. Vad skulle du göra med tiden du ”sparar in” om du inte såg på tv eller använde datorn på fritiden i en vecka?


Antagligen läsa mer, för det gjorde jag innan datorn invaderade mitt liv.


9. Smultronställe?


Säkert fånigt, men det ställe jag känner mig mest avslappnad på och njuter allra mest av är vår altan i söderläge. Ett rent paradis.


10. Bästa resemål du varit på?


Elva frågor, kan jag inte få skriva elva ställen då? Jag kan faktiskt omöjligen välja ett ställe, eftersom jag rest så mycket och varit på underbara platser; Australien, Bali, den grekiska övärlden och olika grymma platser i USA som New York, Bryce Canyon, Grand Canyon, Graceland, Las Vegas, Yosemite... Det går faktiskt inte att välja ett enda. Och altanen ovan kan inte klassas som ett resmål.


11. Hur vill du att resten av året ska bli?


Underbart. Det vore trevligt med tanke på den oerhört tunga starten.

Nu är det dags för mig att skriva elva nya frågor och här kommer de:


  1. När njuter du som mest?
  2. Vilket är det vackraste ord du vet?
  3. Vad i ditt liv har varit det som krävt mest av dig hittills?
  4. Vad i ditt liv har förvånat dig mest hittills?
  5. Har du någon dröm som du inte uppfyllt ännu, i så fall vilken?
  6. Vilken är den bästa bok du läst?
  7. Vad lyssnar du på för musik?
  8. Beskriv dig själv med fem ord!
  9. Hur mycket i livet tror du sker av en slump och hur mycket ingår i en större plan (t ex Gud har bestämt eller ödet vill si eller så)?
  10. Vilken är din favoritblomma?
  11. Vad har du för planer inför sommaren?


Nu ska jag skicka vidare denna spännande utmaning till elva bloggvänner, som ska svara på mina elva frågor och skriva elva nya.

Jag är nyfiken på vad Duktiga Tjejen, Maria Engelwinge, Hanna, Fröken Hulda, Västgötskan, Susanne, Carina, Jeurima, Maria, Anna och Åsa har att säga!

Shoot, girls!

11 kommentarer:

Bubbel sa...

Ha ha vad du är rolig som vill vara en harpa!:)Visst är det ett tjusigt intstrument men det påminner mig för mycket om ordet "räpa" (funkar på WF btw) så det skulle jag nog inte välja....härlig helg önskar jag er alla, kram Bubbel

åsa ö sa...

ha ha kul svar och bra frågor måste jag säga !!trevlig helg!

Åsa Hellberg sa...

Då fick man mer information, kul!:)

♥ Carina ♥ sa...

Vad rolig läsning! Jag skulle inte heller vilja vara ett slagverk. Mycket hellre då en vacker harpa :)
Jag tackar vännen för utmaningen (jag har ju dom där 8 jag-är bra- på-sakerna också) och hoppas att du inte blir ledsen på mig om jag inte hinner med. Jag jobbar 4 nätter nu och sedan... Ja, vi får se...
Önskar dig en trevlig helg!
Kram fina!

Jeanette sa...

Intressanta svar av dig och tack för frågorna, hoppas du blir nöjd med mina svar :-)
Kram

LyckligaPraliner sa...

Vad roligt att läsa och jag blir verkligen imponerad av dina svar. De verkar så genomtänkta och samtidigt bara helt enkelt som det är. Jag skulle få blackout och inte kunna svara nåt alls..

Trevlig helg!

Ann-Louise

Camilla sa...

Härlig och annorlunda lista.
Roligt att läsa dina svar.
SV: Klart jag aldrig blir less på Glamour. Det är ju sååå spännande. Ska dom få varandra eller ska dom inte ;)
Kram!

Västgötskan sa...

Tack för utmaningen. Den får jag klura på. Vissa frågor gick relativt fort, andra kräver mer fundering. :-)

Hanna Lans sa...

Hoppsan, jag hade helt missat att jag var utmanad här också! Skäms på mig. Jag ska omedelbart svara!

Mikaela sa...

Gillar framförallt ditt svar om 15-åringen. Som du säger, man kan inte veta och förstå allt redan då utan de val och det som sker då gör ju så att vi vet mer idag, men då gjorde vi det bästa av det vi visste då :)

Maria sa...

Jag ska bara knåpa ihop lite om Prag sen ska jag ta tag i denna!

Kram