Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 23 maj 2012

Vackra orkidéer på Alvaret



Vi hade ett underbart väder på Öland och till skillnad från förra gången vi var där på besök betydde det att vi var ute en hel del. Självklart tog vi oss en tur till Alvaret, för att att kika på de vackra och vilda orkidéerna som växer där.


Jag hade ingen aning om att det finns hela 44 orkidéarter i Sverige och att imponerande 28 av dem finns på Öland. Det här är den perfekta tiden för att se orkidéerna blomma och nog var det vackert. Vi såg inte alla 28 arterna, men i alla fall flera stycken och det fick räcka för oss.



Idag får det bli ett riktigt bildinlägg, för det är kul att ha så många fina bilder och det gäller att få användning för dem. Jag vill ju gärna dela med mig av naturens skönhet.








När vi strövat runt på Alvaret en bra stund upptäckte sonen något som vi tyckte var ännu mer exotiskt än blommorna och det var en samling med larver. En del hade precis börjat röra på sig medan andra låg blickstilla fortfarande. Det var otroligt fascinerande att få se.

Vad det var för sorts larv vågar jag inte säga, för när jag kikat runt lite på nätet finns det flera som ser ut ungefär så här. Om det är någon som vet vad det är för sorts larver får ni gärna berätta det för mig. De var i alla fall väldigt söta och kommer säkert att bli något mycket flott i sitt nästa stadie också.



Vackra äppelträd stod också i full blom.


Massor av tjusiga väderkvarnar fanns det förstås också och även dem var jag tvungen att ta lite bilder på, för annars känns det inte som om vi varit på Öland. Vid den här nedan fanns ett litet bord, så där satt vi och åt lunch. Riktigt mysigt, men väldigt blåsigt var det. Den här väderkvarnen var riktigt stor och det syns både på hur litet bordet bredvid är och att sonen står högst upp på trappan och ser rätt liten ut.



Efter en lång dags utflykt var det som vanligt skönt att komma hem till våra mysiga stuga, som vi hyrt. Den ser kanske inte så stor ut, men den är inte alls liten inuti, utan riktigt rymlig och väldigt mysig.


Nu kan jag inte sitta och dregla över den vackra naturen och Öland längre.

Det är absolut dags att jobba!

8 kommentarer:

Camilla sa...

Ja,det verkar verkligen vara fint på Öland. Jag har tyvärr aldrig varit där.
Kram på dig!

Åsa Hellberg sa...

Vad kul och jösses vad man lär sig om man läser bloggar. Orkidéer och Öland hade jag inte en aning om.

Villa Frejas bokblogg sa...

Häftiga, de blir säkert jättevackra fjärilar... men vilken sort har jag ingen aning om.
Hade heller ingen aning om att det fanns så många orkidéarter i Sverige. Återigen - häftigt.
Kram.

♥ Carina ♥ sa...

Det visste jag inte att vi har så många orkidéarter i Sverigen, inte heller att så många finns på Öland.
Jag tycker väderkvarnar är så vacker, jag hoppas kunna besöka Öland nån gång :)
Önskar dig en fin lillördag!
Kram

Kim M Kimselius sa...

Härliga bilder från Öland. Älskar orkidéer. Har några vilda på min tomt faktiskt. Fast inte så där många...
Kram Kim

Marina sa...

Orkidén är en underbart vacker blomma (plus att den inte behöver så väldigt mycket vatten i "fångenskap" vilket passar mig alldeles utmärkt ;)

Jeanette sa...

Åh du tar så vackra bilder! Det var allt jag hade att säga i dag ;-)
Kram

RackarTuss sa...

Bilderna är så fina :D