Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 8 augusti 2012

Modernt arbetsverktyg



Bilden visar tydligt hur jag haft det under våra två härliga veckor på Karpathos; en dos pool med sol har blandats med jobb. Jobb? Hur syns det i bilden?

Jo, nu för tiden sköts allt mindre av arbetsmomenten med lie och plog och allt mer med dator och smartphone. Lien och plogen används med fördel hemma på ängen och på åkern, men datorn och mobilen kan du ta med dig vart du vill.

Under veckorna här nere har jag skrivit en krönika och mejlat hem till Sverige och lokaltidningen och även fattat andra viktiga jobbrelaterade beslut.

Antagligen har det inte undgått någon av mina bloggläsare att jag tillsammans med Kristina Svensson skriver på en bok som heter Förverkliga din bokdröm. Faktum är att vår egen bokdröm är på väg att förverkligas just nu.

Vi har nämligen skickat in allt, både omslag och text, till tryckeriet. Äntligen är vårt stora arbete med att färdigställa boken klart - snart återstår ”bara” att sälja in den också. 

Om några dagar räknar vi med att få ett provtryck och det var med stor spänning allt mejlades iväg. Det är alltid lite svettigt i slutet av en stor process och nu ligger dessutom allt bortom vår kontroll.

Texten kan kan det inte hända så värst mycket med, för det är trots allt svarta bokstäver på hyfsat vit bakgrund det handlar om och inlagan, som det så fint heter, är både snygg och lättläst, men omslaget känns som något av ett vågspel.

Kristina tyckte att hennes slutprodukt inte var helt lik den hon sett på datorn när det gällde debutboken Jakten på den perfekta puben, medan jag tyckte att mitt omslag till min debut Nära dig var exakt så som jag räknat med utifrån vad jag kunde se på datorn. Det ska bli otroligt spännande att se om det är Kristinas eller mina erfarenheter som är mest lika resultatet den här gången.

En sak som vi funderade länge och väl på var accentfärgen på omslaget och lite urläckra smakprov finns på Kristinas blogg. Accentfärgen har en stor roll och känns både bärande och tongivande när det gäller att förmedla det vi vill; att det går att uppfylla sina drömmar och faktiskt ge ut sin egen bok. Accentfärgen fångas upp av en detalj i bilden som vi valt som omslagsbild och det är viktigt att den smälter in samtidigt som den sticker ut.

Vår bok ska synas i hyllorna. Både IRL och på nätet.

6 kommentarer:

...om bland annat... sa...

Låter härligt! Både Karpathos och boksläppt...

♥ Carina ♥ sa...

Ganska lyxigt kontor... ;)
Kram

Åsa Hellberg sa...

Grattis, nu är ni strax i mål!

Vero sa...

Ditt kontor där skulle jag gärna ta nu... :)

Spännande med boken. Håller utkik här på bloggen och snart i hyllan då!

LillaTuss sa...

Vad skönt för er att det är på G nu... på riktigt :)

Susanne sa...

Jag vill oxå arbete på dette viset ;)
Kramen