Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 22 augusti 2012

Full eller bakfull på jobbet?



Idag berättar Expressen att Gävleborg blir det första landstinget att alkoholtesta alla sina anställda. Från och med oktober kommer en kontrollant att testa ungefär var fjärde anställd för att se om de kommer till jobbet alkoholpåverkade och det gäller all personal.

Det borde vara självklart att komma till jobbet nykter, tycker jag, men det borde vara precis lika självklart att köra bil endast när man är nykter och det vet vi ju alla att rattonykterhet förekommer i högre grad än vi skulle önska.

Alldeles bortsett från att man inte bör vara onykter när man arbetar eller kör bil, så tycker jag att frågan som Expressen ställer till sina läsare i samband med artikeln är intressant.

"Har du kommit bakfull till jobbet?" är frågan och 64 procent svarar "Ja, det har hänt". Oerhört skrämmande siffror spontant, så klart. Men som språkpolis undrar jag vad läsarna egentligen har svarat på.

Bakfull för mig är att man inte mår så värst bra dagen efter ett större alkoholintag. Jag kikade på Wikipedia (denna moderna källa till kunskap) för att se om min tanke var rimlig. Och jodå, bakfylla handlade om muntorrhet, huvudvärk, illamående, ångest och sånt.

Jag är absolut ingen expert på bakfyllor (faktiskt tvärtom om jag ska vara helt uppriktig), men jag ser bakfyllor som en effekt av onödigt hårt spritande dagen innan. Det verkar knappast vara det som kollas på landstinget i Gävleborg; om du har skallebank eller ågren. Snarare handlar det om ifall du kommer berusad till jobbet eller inte.

Bakfull med huvudvärk och ångest är du säkert ingen klippa på jobbet, men du kan blåsa och få grönt.

Blåser du däremot rött, för att du fortfarande har alkohol i blodet handlar det snarare om att du begett dig till jobbet berusad än att du är bakfull.

Är jag ensam om att tänka så? Finns det fler språkpoliser som kan ge sig in i debatten..?




7 kommentarer:

Marina sa...

Tänkte precis som du! Jag tror inte att 64% varit berusade på sitt arbete, utan tänkt på just "dagen-efterupplevelsen" då de svarat.

Maria sa...

Nej jag tänker likadant. Tyvärr är det nog en hel del som verkligen svarade på frågan utan att de var medvetna om det.

Åsa Hellberg sa...

Men de frågar väl just om bakfull? Jag förstår nog inte riktigt.

Camilla sa...

Jag tycker precis som du.
Man kan vara bakfull utan att ha alkohol kvar i blodet. Och det är väl promillen som dom är ute efter.
Kram!

LillaTuss sa...

Jag blir "bakis" av en för lång powernap... utan alkohol inblandat. Jag tycker nog som de flesta att det handlar om att må dåligt utan att ha alkohol i blodet. Men jag tycker ändå det är ansvarslöst att supa sig till en baksmälla om man ska jobba dagen efter.

Anna Granström sa...

Stor skillnad på bakfull och alkohol kvar i blodet, ja! Bakfull har nog många varit - menar - konferenser med jobbet som slutat sent, och sedan jobb dagen efter...? Jobbresor...? Julfester och sedan jobba...? Osv. Dricker man såpass mycket att man är ONYKTER dagen efter hoppas jag att man stannar hemma...

Unknown sa...

Det är ju, precis som det nämns här ovan, en oerhörd skillnad på att vara bakfull och att vara berusad. Att vara bakfull, är att ha huvudvärk, må lite illa och känna sig allmänt seg och trött, EFTER att alkoholen gått ur kroppen, alltså efter berusningen.

Jag måste dock erkänna att jag faktiskt har varit berusad på min arbetsplats! Fast det är inte så illa som det låter. Det var när jag var kvar i forskningsvärlden, då hade vi många disputationsfester, julfester och annat i de lokaler där vi arbetade, fast inte samtidigt, tackolov, då hade vi nog fått otroligt spännande forskningsresultat... ;-)

Kram