Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 27 mars 2011

Snö mitt i bullbaket


Söta dottern hade bestämt att hon ville baka idag och först tänkte hon baka bröd, eftersom hon är lite trött på att jag inte låter henne okynnesäta alla cupcakes hon gör mitt i veckan. Bröd tyckte hon därför var ett bra förslag, för det får hon mumsa i sig varenda dag.

Jag föreslog istället att vi skulle satsa på bullar, för så här års är det mysigt att ha en och annan bulle i frysen för nu börjar utomhusfikaperioden och det är en underbar tid.

Vi satte en deg på en liter mjölk och den jäste så fint så, trots att jag i börjar var lite orolig över att degvätskan var aningen för kall.

Jag knådade och kavlade och dottern smaksatte och det blev fyra olika sorter idag. Först ut var favoriten med mandelmassa, sedan följde vanilj och klassikern kanel. Avslutningsvis gjorde vi en plåt med kakao och totalt lyckades vi göra hela 87 bullar.

Självklart fick vi provsmaka också och de var alla otroligt goda och alldeles varma och färska. Dessutom spred de en ljuvlig doft i huset och det är inte heller dumt.

Just som vi var klara och jag började plocka undan allt började snön falla. För vilken gång i ordningen denna säsong vågar jag inte säga, men nog kändes det som ödets ironi att ännu mer snö kom just som vi bakat 87 bullar som vi planerat att äta i gassande solsken på altanen...

Inga kommentarer: