Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 22 mars 2011

Intressant kultur på hög nivå

Idag har jag betygsatt nästan 300 böcker som jag läst genom åren på den spännande sajten Boktipset.se och det var ett riktigt kul projekt även om det tog en stund. Ännu är jag inte klar, men på god väg i alla fall.

Det roliga är att jag nu får boktips på böcker som jag troligen kommer att tycka om, utifrån vilket betyg jag redan gett böcker jag har läst. Flera av dem, som Boktipset tror att jag kan ge högsta betyg står redan här hemma i min bokhylla och bara väntar på att jag ska börja läsa.

Jag kan också kika vad andra medlemmar gillar och alla jämförs med varandra, så om vi vill går det att ta kontakt med varann eller följa varandras sidor och även på så sätt få tips om bra böcker.

Jag har även ägnat mig åt kultur i annan form och sett en DVD om fotografen Marianne Greenwood. Det var ett väldigt fascinerade porträtt som målades upp av denna kvinna som växte upp i Norrland, men som senare lämnade familj och barn och drog ut i världen.

Hon umgicks mycket nära med både Pablo Picasso och Evert Taube under många års tid och arbetade som husfotograf på Picassomuseet och gjorde flera böcker tillsammans med Taube.

En dag, när hon låg helt naken och solade på en ö, kom en ung fransman promenerande förbi. Då bestämde hon sig för att följa med honom på en segeltur runt jorden och den turen varade i hela fem år.

Strax före sin död fick hon priset Women of Discovery Award for Lifetime Achievement för sina fantastiska foton av Wings, organisationen för kvinnliga äventyrsresande, i New York.

Filmens titel Motståndare till längtan får sin förklaring i att den som längtar till något annat aldrig kan vara direkt nöjd med livet, för när man längtar efter något annat så är man inte där man vill vara och man är inte heller i nuet, eftersom man i tanken är någon annanstans.

Det var en mycket spännande och begåvad kvinna vi fick möta i filmen och Etnografiska museet i Stockholm har arkiverat ungefär 30 000 bilder hon tagit världen runt.

Inga kommentarer: