Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 13 april 2011

Världsbokdagen måste självklart firas!



Givetvis måste vi fira att det är Världsbokdagen idag och som tur är fick jag veta det redan i morse, för den brukar vara betydligt senare i april.

Världsbokdagen brukar infalla den 23 april, men i år råkar det krocka med påskafton, så därför flyttades bokdagen bakåt i tiden med hela tio dagar. Det var 1995 som Unescos generalkonferens beslutade att vika en dag för böcker, författare och läsning och det tycker jag är ett utmärkt trevligt initiativ.

Även upphovsrätten och alla människors rätt till fri information uppmärksammas och det är något som kan vara värt att skänka en extra tanke åt i dessa tider, då internet förändrat informationsflödet och tillgången på information enormt.

Jag har alldeles för många olästa böcker liggande i min bokhylla och önskar att jag hann läsa mer än jag gör, för det är alltid en massa saker som kommer emellan. Hur mycket jag än skulle vilja skylla på plikter och barn, så är det nog trots allt så att det är internet som norpar boktiden mest av allt för min egen del.

Ikväll ska jag därför tillbringa betydligt mindre tid vid datorn och istället läsa den otroligt intressanta boken jag håller på med, Mr Tourette och jag av Pelle Sandstrak. Det är en alldeles enastående och utlämnande berättelse om hur Sandstrak kämpar mot sina tics i flera timmar varje dag. Till slut går han inte ens på toaletten, utan uträttar sina behov i platspåsar.

Det långt ifrån den mest glamorösa boken man kan hitta att fira världsbokdagen med, men böcker har ju många andra funktioner än att sprida glitter och glamour och de kan vara nog så viktiga...

Inga kommentarer: