Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 15 april 2011

Trasig trädgårdsspade och vackra vallmo



Tjälen har nog inte riktigt gått ur marken ännu, för spaden jag grävde med höll inte riktigt idag.

Nu har jag i alla fall grävt ner två plantor Sibirisk vallmo, som är en riktig favoritblomma, eftersom den blommar i minst tre månader och dessutom i fyra olika färger. Det är alltid lika spännande att se om knoppen ska bli en vit, gul orange eller röd blomma.

Tyvärr har de, trots sitt namn, svårt att överleva de svenska vintrarna, så jag brukar köpa ett par nya varje säsong och idag var det dags.

Jag passade också på att köpa en starkt rosa vallmo och när jag satte ner den pyttelilla växten bredvid lökväxterna, som vuxit sig ganska höga redan, kändes det kul att konstatera att namnet Jättevallmo inte riktigt passade ännu. Hoppas att hon snart växer i sitt ståtliga namn!

Det är fortfarande svårt att tänka sig att det kommer att vara alldeles fullt av grönska och blommor här om ett par månader. Det ser både trist och glest ut än så länge, men jag vet hur det brukar se ut, så jag är lugn.

Vallmon längst till höger på bilden nedan har överlevt minst fyra vintrar och kommer så småningom att blomma med stora laxrosa blommor. De två små bredvid är de sibiriska och kommer bara att blomma den här säsongen och kan därför stå så pass tätt ihop.

Undrar vilken färg som kommer först på de sibiriska i år? Jag chansar på orange!

Inga kommentarer: