Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 12 april 2011

Städad och rensad godislåda


En vårvind sveper genom vårt hem och plötsligt blir skåp och lådor städade och rensade så de nästan inte går att känna igen längre. Jag började med det höga och halvhöga skåpet i köket där vi förvarar allt från hobbyprylar, ljus och servetter i det första till kex, kakor och flingor i det andra.

Sedan var det i rask takt dags för handduksskåpen och skafferierna och jag kände mig mycket nöjd.

Söta dottern kom på att det behövdes städas och rensas även i vår gigantiska godislåda och hon erbjöd genast sina tjänster. Den var så full att den nästan inte gick att stänga, så nog var det välbehövligt.

Städningen går till som så att det som man misstänker är lite gammalt och segt får provsmakas och det är förstås det som är själva nöjet med städningen. Först därefter bestämmer provsmakaren om det sparas eller i värsta fall slängas.

När vi städade lådan en alldeles vanligt tisdagskväll för några år sedan utbrast dottern förtjust:

- Det här är den bästa dagen i mitt liv!

Hon var inte van att provsmaka sötsaker mitt i veckan. Den här gången skötte hon hela städningen själv och sorterade allt så fint att det såg ut som om vi skulle öppna butik.

Nu vet vi allt är är fräscht nog att bjuda på och det känns väldigt bra.

2 kommentarer:

Anette sa...

Jag gillar tanken på en godislåda men min alltför godissugna karaktår undanber sig. Fint blev det i lådan!

Joanna Björkqvist sa...

Tack, Anette, man behöver röja lite överallt ibland! Det är trevligt med en godislåda, måste jag ändå säga...