Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 19 augusti 2011

After work och nya glas


Ikväll ska vi till några av våra underbara grannar och hela tio familjer kommer, så det ska bli riktigt trevligt. Vi har knappt sett varandra under sommaren, så vi har en hel del catching up to do.

Det blir After Work och vi i vår familj lever så spännande att jag så sent som knappt två innan det börjar ännu inte vet om käre maken följer med eller inte. Det beror på att det är vindsurfingtävling i Skåne imorgon och han hade självklart tänkt att delta.

Dessvärre skadade han handen härom dagen, så han vet inte om den håller för hård vindsurfing och han måste vara rädd om sig inför tävlingen i Tyskland om ett par veckor. Någon timme innan festen fick jag i alla fall sms att han inte hinner komma i tid, men att han droppar in. Alltid något.

Alla gäster ska ta med sig något att ställa på bordet och jag har gjort några supergoda saker, som jag själv gillar. Eftersom jag inte äter kött är det alltid viktigt att jag tar med en del mat som jag själv kan äta, för ibland blir det väl mycket kött- eller kycklingbaserade smårätter.

Jag har gjort två sorters tunnbrödsrullar med rökt lax och det kanske kan låta märkligt, men jag kunde helt enkelt inte välja, så jag gjorde båda. Hälften är lite spicy med chili-paprika-creme fraiche och hälften är mildare med perrarotsost. För grönskans skull innehåller båda ruccola.

En sallad med melon, gurka, avokado, rödlök, fetaost och lite grönsallad och så en dressing gjord på olivolja, lime och honung. Jag har provsmakat och det var supergott. Dessutom hade jag tur att få världens finaste avokado. Jag köpte dem knallgröna för några dagar sedan och har låtit dem vila i en platspåse tillsammans med ett grönt äpple i några dagar.

Idag var det dags att skörda och de var verkligen fantastiskt fina. Inte ofta de är så fina att jag känner att jag måste ta en bild på dem, men så var det idag.

En röra som alltid gör stor succé och som tar slut så pass att man knappt behöver diska skålen har jag också med ikväll. Den består enbart av grovriven parmesan och creme fraiche. Hur enkelt som helst men vansinnigt gott. Särskilt på en crostini med gröna och svarta oliver eller brödsticks.

Ett litet fynd har jag gjort idag också. Vi har haft otur med glasen under sommaren och många har spruckit utan att vi tappat dem i golvet. Idag köpte jag två trepack med nya prickigt glada glas. De kostade endast tio kronor styck. Alltså per trepack. Tjugo spänn för sex glas kändes precis lagom.

Nu passar jag på att önska alla en riktigt fin fredagskväll!

2 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Mysigt! Den där avokadosalladen (??) ser sjukligt god ut, mums...

Joanna Björkqvist sa...

Supermysigt! Den var jättegod, den där salladen! Avokadon lade jag överst, passade på att ta en bild, och sedan blandade jag ihop allt och det blev riktigt gott och vackert! :)