Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 17 januari 2011

Underbar mat Down Under



Min vän Jan i Australien är lika intresserad som jag av att laga mat och tack vare att hon och hennes man haft massor av utbytesstudenter genom åren har hon fått många influenser från hela världen. Flera gånger har de även besökt sina före detta studenter i deras respektive hemland och därför är matlagningen inspirerad av både Asien, Afrika och Europa.

Laxpajen på bilden fick vi som välkomstlunch dagen då vi kom och det var väldigt gott. När jag gör laxpaj hemma utgår jag alltid från rökt lax som jag skär i bitar och lägger i pajskalet. Här hade Jan utgått från lax på burk istället och det var riktigt gott. Konsistensen på den typen av lax blir mer som vår tonfisk på burk och inte så salt och rökt som den vi brukar ha, så det var milt, men ändå väldigt smakrikt.

Lax på burk användes också till att göra dessa små goda laxburgare och de toppades med en mangosalsa på riktigt mjuk och solmogen mango. Det var riktigt gott och väldigt vackert.

Vi är alla lika förtjusta i vitlöksbröd, så det åt vi så gott som varje kväll.

På julafton var förrätten dessa två stora fat med plockmat. Vi var tretton personer och trots att vi plockade och njöt i säkert en timme, så var hälften ändå kvar. Det var enorma fat fulla av godsaker. På fatet med morotsstavarna finns laxpaté, getost och en dessertost med aprikoser och mandel, som var sagolikt god.

På det andra fatet var det några charkuterier som inte intresserade mig så värst mycket, men ostkuber var supergoda och dippen i mitten smakade ungefär som pesto, så den var supergod.

Varje kväll åt vi underbara sallader och vi hade tur med våra avokado, för hemma kan jag ibland bli ordentligt sur på att de inte är fina när man öppnar dem, men här var det perfekta. Tur var faktiskt det, för det är ingen billig salladsingrediens. En enda avokado kostar  tjugo kronor och då har de inte ens det systemet som svenska butiker ofta har, att man får rabatt om man köper tre eller fyra.

En dag åt vi en rissallad också och de var spännande. De små svarta prickarna är svarta vinbär och annat gott som finns i är osaltade jordnötter och morötter. Supergott och vackert!

Glassen som blev överöst med färska jordgubbar, hallon och blåbär var hemmagjord och hade en bas på philadelphiaost och grädde. I smeten rörde man sedan ner två sorters fransk nougat, en som var hårdare med större nötbitar i och en som var mjukare. Det var helt fantastiskt gott och jag ska försöka göra något liknande framöver, även om jag inte kommer att kunna få tag på lika fin nougat.

Tänk att det finns så himla mycket gott att äta!

Inga kommentarer: