Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 25 januari 2011

Skolinfo för stora barn


Ikväll ska dottern och jag på ett informationsmöte inför hösten, då hon ska börja i årskurs 6. Hon, och jag också, ska få veta mer om de olika valen man kan göra när hon lämnar den trygga lilla skolan på bilden, för att bege sig till en betydligt större skola.

Den hon och hennes lillebror gått på hittills ligger bara tre hus bort, men det finurliga är att nästa skola ligger lika nära och det känns väldigt lyxigt.

Dottern vill välja spanska som språkval och det jag är mest nyfiken på ikväll är om hon kan räkna med att få sitt förstahandsval. På en del skolor är det väldigt många sökande till just spanska och då är det inte säkert att man får det, utan får nöja sig med ett annat. Problemet är då att många väljer att hoppa av, för att de inte vill ha sitt andrahandsval och då tappar man ett extra språk, så jag hoppas verkligen att de anstränger sig för att tillgodose elevernas önskemål.

Under våren kommer pedagogerna att hjälpas åt för att sätta ihop de nya klasserna och det kommer självklart att bli ett stort äventyr att börja i en ny konstellation med massor av nya klasskompisar.

Jag minns själv min högstadietid med ett leende och hoppas att dottern kommer att få det lika kul och utvecklande på alla sätt.

Inga kommentarer: