Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 28 september 2013

Skugge, Montazami och Mannerström


Mina barn är lika förtjusta som jag i mässan Bok & bibliotek i Göteborg som går av stapeln varje år - antagligen för att den är lika självklar som yoghurt på morgonen och glass på sommaren. De har besökt mässan sedan tiden innan de ens fick tänder och kunde tugga sönder böcker. Numera kanske de inte tuggar i sig varje skrivet ord (det finns ju ändå andra lockelser...) men de känner definitivt böckernas magiska kraft.

Idag var vi innanför portarna redan sju minuter innan officiell öppningstid och snabbt började vi scanna av allt vi ville göra. Tiden räcker tyvärr ändå inte till för allt, men mycket kul hann vi med, barnen, jag och min barndomsväninna med dotter.

Vi inledde dagen med att lyssna på systrarna Linda Skugge och Sigrid Tollgård som tillsammans skrivit romanen 1989 - Leva eller överleva. Jag hade redan innan googlat på romanen och sett att den fått fina omdömen som att det är en kärleksförklaring till litteraturen och annat underbart, så jag blev genast nyfiken.

Självklart köpte jag boken och noterade genast att Sigrid, som signerade boken tillsammans med sin syster, var vänsterhänt, precis som min dotter. När vi en stund senare stötte på systrarna Hanna Widell och Amanda Schulman, som skrivit en bok om en Magisk sommar,  noterade jag att även där var en syster (Hanna) vänsterhänt. Intressant!

Dottern smet iväg på egna äventyr ett tag och då träffade hon mannen som gjort lumpen som kock tillsammans med hennes egen morfar. Dottern tyckte att Leif Mannerström var jättetrevlig!


Efter att ha vandrat runt i timmar sökte vi oss till Kockteatern på andra våningen och där var det minsann festligt värre. Vinet flödade i grannmontrarna (för dem som inte som körde bil alltså, vilket jag givetvis gjorde...), chokladen var magnifik och temperaturen het.


De grymma mästerkockarna Sigrid och Jenny fanns på plats för att utmana varandra i en duell som handlade om att göra den bästa street-food:en. Sigrid valde ryggbiff med jordnötter och grönsaker, medan Jenny föredrog entrecote med glasnudlar av sötpotatis. Spänningen var stor när mästerkockarna kokade ihop maträtterna och en publikjury bestående av fem slumpvis utvalda personen utsågs.

När de fem var utsedda och ombads kliva fram till scenen fick jag nästan hicka, för min dotter var en av domarna! Min köksflitiga dotter som gjort Sigrids Tobleroneglass säker hundra gånger skulle plötsligt bedöma denna magnifika Sigrid i en tävling!

Självklart röstade hon på Sigrid, men enligt min väninna som också fick provsmaka efteråt var Sigrids rätt den godaste, trots att Jenny vann tävlingen med 4-1. Efteråt fick vi en pratstund och jag fick minsann berätta att jag på min födelsedag igår fick Sigrids senaste kokbok i present av mina föräldrar.


Till slut dök dagens stora dragplåster Maria Montazami (vänsterhänt!) upp. Det är inte särskilt märkligt att de håller på henne så länge som möjligt för att få folk att stanna på mässan och det knepet fungerade utmärkt - vi och några tusen till var kvar.

Söta dottern, som träffat henne för två år sedan, var först i kön, trots stressen efter att ha varit jurymedlem nyss, och hon var den enda som fick en bild av sig själv och Hollywoodfrun, för tiden var knapp och det hanns inte poseras så värst mycket.


När min syster, mamma och jag var i Malmö för några veckor sedan stötte vi oväntat på Maria Montazami och hela hennes familj och jag passade på att ta en bild på Maria, hennes mamma och min egen lilla mamma.

Idag var faktiskt Marias mamma med henne igen och efter att ha funderat en stund gick jag faktiskt fram till henne. Jag ville berätta om den roliga tävlingen jag hade på bloggen för ett par år sedan då en före detta arbetskompis lyckades klura ut vem som var väldigt nära Maria och jag ville visa henne den fina bilden jag tog i Malmö.

Och så tog jag mod till mig.

Efter att ha sett hur nära Maria och hennes mamma verkar stå varandra gjorde jag det. Jag funderade länge, men jag gjorde det. Jag signerade min roman och gav den till Maria och hennes mamma.

Tänk om de kan trivas trivas med Saga och hennes familj och vänner ...



6 kommentarer:

Zelda sa...

Oj, vilken späckad bokmässedag, härligt! :)
Jag brukar gå dit men i år fanns inte tiden. Och jag brukar också alltid besöka kockscenen :)

Shamrock sa...

Fullt upp och trötta fötter låter det som. Vad kul att gå på bokmässa!

Marina sa...

Det låter jättekul! Nästa år (kanske) ska jag nog kunna vara där jag med - vem vet...

Linas drake sa...

Hej Joanna!
Kapade åt mig ett exemplar av din bok Närmare dig som jag ju länge har tänkt mig få tag på. Nu en liten undran. Hette den inte Nära dig förut? Bara lite frågvis, men funderar över det här med titlar och så eftersom jag håller på med ett eget manus som i dagsläget har si så där fyra olika (väldigt olika) titlar som förslag.

Spanade efter dig också i montern, men just där var du inte just då.

Kram

Jeanette sa...

Det var en händelserik dag! Mycket roligt både för dig och dottern,
Kram

Desirée sa...

Gud vad jag saknade att vara där!!!!!