Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 20 september 2013

Min pappa är minsann skojig




Det är så vackert i vårt akvarium nu och jag är så nöjd med beslutet att satsa på lite större fiskar. Visserligen är de dyrare, men de är så tjusiga att jag kan sitta och titta på dem hur länge som helst.

Jag är uppvuxen med akvarium, men under en period avvecklade mina föräldrar sitt, så i några år hade de inget. Numera har de ett väldigt fint igen och de har flera gånger fått så söta yngel av oss och det är kul att se de små liven när vi hälsar på. Flytväxter får de med sig nästan varje gång de är hos oss, för våra växer och frodas medan deras inte behåller sin gröna färg lika bra av någon mystisk anledning.

Mina föräldrar är inte bara trevliga och mysiga på alla sätt, utan de är roliga också. Vi barn växte upp med att ständigt bli toklurade den 1 april och detta har mamma och pappa faktiskt fortsatt med, de två emellan. En gång bestämde sig min rolige pappa för att skoja brutalt med mamma, så när de satt i varsin soffa och tittade på tv utbrast han plötsligt:

- Men titta! Akvariet läcker!

Mamma blev helt förskräckt, förstås, och såg för sitt inre en katastrof. Pappa lutade sig fram, pekade och sa:

- Du kanske inte ser det från ditt håll, men det är en stor pöl där på sidan. Kolla!

Stackars mamma stönade till och har i efterhand berättat hur hon genast började fundera på om de möjligen hade någon försäkring som skulle täcka detta elände. Hon reste sig sakta och gick fram till akvariet för att titta medan pappa satt kvar.

- Jag ser inget vatten. Gör du det?

Mamma tittade frågande på pappa, som genast började att le pillemariskt. Lilla morsan förstod ingenting.

-April, april! hojtade han till slut glatt.

5 kommentarer:

Vero sa...

Hade ett 750 liters akvarium för några år sen. Bara fyllt med ciklider. Var hemma ensam och skulle göra det veckobytet på en del vatten.

Slangade ur ca 10% och satte sedan på kranen med vatten och gick iväg... och lagade mat...

Hörde konstiga ljud och kom på vad det var jag höll på med, egentligen, INNAN matlagningen...
Varenda handduk i linneskåpet gick åt. Vi fick tack och lov inga vattenskador, och jag kan lova akvariet var fullt, dock dunstade det otroligt fort också.

Ha en fin fredag!

♥ Carina ♥ sa...

Hihi, bra aprilskämt :)
Jag och pappa lurade varann ständig på första april. Bäst var när jag lurade honom att jag gjort en stor buckla på bilen. Tror han var jättelättad att det var ett skämt :)
Kram och trevlig helg!

Shamrock sa...

Efter ett sånt aprilskämt hade din pappa förtjänat att få något slängt i huvudet av din mamma (en soffkudde kanske)

Anonym sa...

Jo då nog har jag blivit lurad på sista april!!
Min käre bror som är mycket musik intresserad hade precis köpt sitt livs kanske femte cd (detta hände sig på den tiden då cd var en nyhet!) Vi bodde på landet och nar jag skulle in till stan bad han mig gå till CD affären där han köpt CD´n och byta den - för den snurrade åt fel håll - Ja ha?! Ja ja hade ju ingen CD spelare och kunde inget om dessa skivor så jag tog med skivan. Hm.... Lantlollan i stan stövlade in i butiken och sa "min bror köpte den här skivan hos er här om dagen och han vill byta den för den snurrar åt fel håll. Killarna bakom disken tittade på varandra, såg lite underliga ut och så sa den ena - vet du vad, jag tror du ska gå hem igen och kolla kalendern.....
Jag säger bara syskon kan också!!!
Snacka om att utnyttja yngre syskon. Detta har vi skrattat åt många ggr!! Hur dum får man bli? Men jag hade ju brottom till bussen!! Pinsamt lättlurad kan jag vara fortfarande!
/Elisabeth W

Marina sa...

Visst är det vackert med akvarium, under förutsättning att det hålls rent, och det innebär ju en del jobb... Har också haft akvarium i omgångar och det slutar alltid med att vi tröttnar, så nu har det legat på hyllan i många år.