Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 31 maj 2011

Söta yngel födda av ett yngel


För en tid sedan hade vi en enda Guldmolly och hon var så fantastisk att hon gav oss tre kullar med vackra yngel.

Eftersom hon hade parat sig med en kolsvart Black Molly varierade ungarna i de mest härliga varianter. Några var gula och hade svarta fläckar precis som sin mor, andra var lika svarta som sin far och ytterligare andra skimrade i silver och svart.

Sorgen var stor när mamman gick bort för några månader sedan, men jag var tacksam över att hon dog en fridfull död och inte blev uppäten av sina fiskvänner, för den sidan av att ha ett akvarium har jag väldigt svårt för. Jag hittade henne en eftermiddag vilande i den största gröna växten och hon hade just börjat tappa sin gula vackra guldfärg.

Jag var glad över att hon gett oss så många söta ungar och nu är det underbart att konstatera att en av hennes äldsta döttrar själv har blivit mor. Hon simmar i mitten på den första bilden och hon har den yviga stjärtfenan som hon delar med några av syskonen medan de andra fick sin pappas raka stjärt.

Vilken stjärtfena hennes fyra små ungar kommer att få vet vi ännu inte, men redan nu kan se se att två har blivit lika guldiga som hon medan två är gråspräckliga. De vilar ut på ett BB tillsammans med sina kusiner, som föddes veckan innan av en Black Molly och alltså är helt svarta.

Med på BB-avdelningen finns också en knallorange liten Platy, som föddes i det fria, men som jag lyckades rädda.

Tänk att det är så trevligt med fiskar!

Inga kommentarer: