Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 6 november 2012

Almanacka 2013 snart klar

Havet är bra, för det är svårt att bestämma när bilden är tagen. Vilken
månad tror ni? Mars, oktober eller november...?

Det är ett rejält pyssel att göra almanackor, måste jag erkänna. Först ska man välja bilder, sedan ladda upp dem och slutligen placera in dem rätt. Det är förstås att välja själva bilderna som tar allra längst tid, för det ska vara tre bilder varje månad och då finns två grundkriterier som gäller.

Det ena är att bilderna ska passa till månaden, så inte det ser ut att snöa i juni. Det funkar heller inte med badbrallor i februari. Det andra kriteriet är att båda barnen måste vara med varje månad. Det kan vara var för sig eller båda ihop, men båda ska i alla fall synas varje månad.

Det låter busenkelt, men faktum är att det är svårare än det låter. Visst fotograferar jag båda barnen varje månad, men det är inte alltid det blir så fina och tjusiga bilder att de passar i en almanacka.

Nu när alla tre almanackorna är så gott som klara inser jag att det behövs tre nya bilder med båda barnen på och det är en till mars, oktober respektive november. Mars är ju passerad för länge sedan, så där måste jag fuska. Och oktober behöver också lite hjälp, för det regnade så mycket att det knappt blev några bilder alls den månaden.

Jag får helt enkelt ta med barnen till havet någon dag (träd är inte bra att ha i bild om man ska fuska, för de skvallrar som tokar om vilken årstid det faktiskt är) och fotografera dem. När jag tagit mars-bilden kan jag låta dem byta jackor och ta en bild lite åt andra hållet.

Vips är det oktober. Himla praktiskt.

Sedan får vi nog förflyttas oss någonstans för att ta novemberbilden, så det inte blir alldeles för trist. Och den kan ju faktiskt få ha lite autentiska löv på sig, för det är ju helt rätt för årstiden just nu.

Jag fuskar inte ALLTID. Bara ibland när jag måste.

2 kommentarer:

Marina sa...

Det finns tillfällen då det är tillåtet att fuska!

Jeanette sa...

Vi gjorde alltid almanackor förr när barnen var små. Självklart var det bara foton på barnen och delades ut till mor- och farföräldrar som blev jätteglada ;-)
Kram