Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 5 november 2011

Veggieväninna på besök



Idag kommer en långväga väninna på besök och vi har inte setts på ett par år, så det ska bli väldigt kul. Hon är lite speciell när det gäller maten, så det känns som om jag inte riktigt kan bjuda henne på något flott, utan det blir rätt så enkla maträtter.

Hon är nämligen betydligt mer vegetarian än jag är och jag tycker att det känns lite enkelt att bara bjuda på grönsaker i princip, men hon vill inte ha oxfilé eller lax, så det får bli så. 

Jag äter själv varken kött eller fågel, men i övrigt slinker det mesta ner. Min väninna äter inte kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg, gelatin eller ost med löpe i.

Däremot äter hon mjölkprodukter som creme fraiche och grädde, så det känns bra. Jag har funderat en del på menyn och idag blir det en krämig morotsröra med äggfri pasta till lunch och veggietacos till middag ikväll. Jag har till och med lyckats hitta en ost utan löpe som hon kan riva till.

Det känns nästan lite busigt att äta tacos en lördagkväll, eftersom det har blivit den absoluta fredagsmaten. Vi passade på att äta lax och rotsaker i ugn i går istället.

Till efterrätt ikväll blir det pannacotta och då använder jag som vanligt det finurliga Gelésocker multi, för det är vegetariskt till skillnad från gelatinet. En pannacotta känns i alla fall lite elegant, så det blir en fin avslutning på middagen.

Det är lite uppfriskande med någon som äter annorlunda än en själv eftersom man då får tänka i lite andra banor och det vi ska äta idag är saker som jag själv gillar mycket, så det kommer att bli gott.

Barnen får de sista köttbullarna som deras snälla mormor har gjort till lunchmorotsröran, så får de i sig lite protein i sina växande kroppar - perfekt.

11 kommentarer:

Camilla sa...

Å,så roligt med sånt besök. Kan tänka mig att ni kommer att ha mycket att prata om.
Men vad svårt att hitta på en maträtt åt henne.
Men det fixar du säkert.
Kram på dig!

Mallan sa...

Vad roligt att ses efter så många år :-) Hoppas ni hade trevligt :-) Kram

Joanna Björkqvist sa...

Camilla: Ja, det lär bli en del prat och idag är det dessutom fint väder, så vi kan gå en promenad! Kram och ha en fin lördag!

Mallan: Jättekul ska det bli, men hon har inte kommit än! :) Kram!

Maria sa...

Hoppas att du och väninnan får en mysig dag!!
Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Vad roligt med besök :) Hoppas ni får det riktigt trevligt.

Joanna Björkqvist sa...

Maria: Det hoppas jag med! Och det tror jag! Önskar dig detsamma! Kram!

Husfrun: Ja, det är alltid mysigt - särskilt om man inte setts på ett tag! Hoppas du också får en fin lördag efter allt slit igår! :)

Camilla sa...

Sv: JAg ska göra en chai latte av den nya sirapen. SÅÅÅÅÅ gott.
Kram!

Desirée sa...

Ja där tänkte du bra till! Kul att få tänka i andra banor ibland. Önskar er en härlig dag :)

Anonym sa...

Ooo,va roligt med besök & ni får säkert en smaklig måltid/Kram

Susanne sa...

Ojjj, tur att jag inte har en riktig veganvän som ska mat, för då hade det blivit tokigt om man ska tänka på allt det där ;)

Joanna Björkqvist sa...

Camilla: Åh, vad spännande! Det låter jättegott! :) Kram!

My Myself and I: Mycket nyttigt i alla sammanhang! Önskar dig en härlig helg med! :)

Fru Eriksson: Allt har varit gott så här långt! Härligt! Hoppas du också fått något gott! :)

Susanne: Lite pyssel är det faktiskt, men absolut värt det! :)