Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 15 november 2011

Strök igår - kortar idag


Fortfarande stämmer det mesta i mitt liv med att skriva en bok. Igår strök jag massor, inte ord, men väl kläder, och idag är det dags att korta rejält. Inte heller idag är det mitt manus som ska kortas, utan idag är det, som ni smartisar säkert kan lista ut för att ni redan sett bilderna, dags för klippning.

Före. Så ser jag ut nu.
Jag brukar klippa mig var sjätte månad, inte alls var sjätte vecka som gärna rekommenderas för att friskt och vacker hår. Friskt och vacker hår? Mina bångstryriga lockar? Mina galna krullor? Bah!

Jag får vara glad om jag ser välvårdad ut. Och det gör jag inte nu, så nu åker det av.

Så sent som i augusti klippte jag mig senast och då tyckte jag att jag var rätt fin. Lite hockeyfrilla tyckte jag att det var, men det blev exakt så som jag hade bett frisören klippa, så jag fick verkligen stå mitt kast. Det tog bara ett par veckor, så började jag sätta upp det där irriterande nackhåret. Jag trivs inte när håret bara hänger.

Inte ens när jag var betydligt yngre gillade jag hår som bara hänger, utan jag har alltid satt upp det ofta. För några år sedan hade jag jämt en rejäl sjal om huvudet och så en massa spännen i lockarna. Det gillade jag verkligen. Men man kan inte ha samma frisyr jämt och det känns som om de där turbanerna tillhör en passerad tid.

Här ser ni min första bildbyline när jag började skriva krönikor i Kungsbacka-Posten 2005. Det var på sjalarnas, plattångens och läppennornas tid, minsann. Rubriken står sig i alla fall än idag - sådan är jag.

Om det inte blir bra idag heller kan jag alltid låna systerdotterns tjusiga peruk. Den är fin den. Och grön.


5 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag har också svårt för nackhår som bara hänger. Kanske ska du pröva att korta rejält? Vilket som så blir du säkert jättefin!

Västgötskan sa...

Jag är lika kass på det där (att klippa mig ofta alltså). Jag tror det är lättare om man har en riktigt kort frisyr, får då "måste" man se till att hålla den snygg.

Men däremot är jag avis på lockarna! Min pappa har lockigt hår, men jag fick mammas typiska raka, skandinaviska hår. Blä... (Aldrig är man nöjd, förmodligen). ;-)

Marina sa...

Jag sällar mig till gänget som klipper sig alltsör sällan, men som sagt, jag tror också att det skulle bli mer ofta om jag hade en frisyr som skulle hållas ordningpå...fast det kan ju vara just därför jag inte har det!

Åsa sa...

Du är så söt som socker :)
Men vill ju se en efter bild nu ;-)

Kramar på dej
Åså skäms jag, för jag har kallat dig Johanna när du faktiskt heter Joanna...så förlåt <3 :)

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: 15 cm rök i alla fall! :) Det blir nog snart bra - när det får sjunka ner lite det där burriga håret! ;)

Västgötskan: Håller med dig med de korta frisyrerna för visst måste man hålla mer ordning på dem! Och visst är det så att man aldrig är helt nöjd med sitt hår... Lustigt fenomen!

Marina: Lite samma här! Ids inte gå varannan månad och det är dessutom för dyrt...

Åsa: Du är snäll du! Ingen fara med mitt namn - jag är van! ;) Kram!