Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 18 november 2011

Jul på Tjolöholm


Nu har vi fått lite julkänsla, barnen och jag. Så fort skolan var slut för dagen packade vi in oss i bilen och styrde mot Tjolöholms slott och den årliga marknaden. Som vanligt var det jättetrevligt, men betydligt mer ostlöst än förra året då jag kånkade runt på 3-4 kilo i ett par timmar.



Faktum är att jag inte köpte en enda ost idag, för mestadels var det väldigt mögliga saker från Frankrike och det är inte riktigt något som faller mig i smaken, tyvärr.



Mitt favoritgodis fanns däremot på plats och jag köpte tolv godisstrutar, för det gäller att passa på när man ser det. Faktum är att jag betalade för tolv, men fick en trettonde som bonus för att jag köpte så många. Det är Mariannelunds Karamellkokeri som gör dessa underbara godsaker och vi brukade alltid stanna där på vägen till Astrid Lindgrens Värld när barnen var små. Det är så otroligt färskt och gott!

När vi kom in i slottet stod en sångerska och sjöng vackert som en ängel till pianoackompanjemang och det var mycket trevligt och skapade en mysig stämning.



Vi köpte andra sockerbaserade godsaker också. Dottern fick sitt livs första knäckäpple och sonen fick en snygg donut. Nu blir det tacos och sedan Idol med godisfrossa. Har ni det också fint så här på fredagskvällen...?


13 kommentarer:

Ninas skrivarlya sa...

Åh vad mysigt med julmarknad! Jag längtar efter att få gå på skansens julmarknad. Även om det är hutlöst dyrt, så är det så mysig stämning där. Samma sak i Gamla stans julmarknad. Köper sällan något, men går bara omkring och myser med en kopp glögg. Härligt!

Hanna Lans sa...

Nä, här är det inte så livat. Tung dag för att avslta en tung vecka. Men jag tänker smälla i mig en massa glögg alldeles straxens, och då känns allt säkert så mycket bättre.

Joanna Björkqvist sa...

Nina: Eftersom det var ont om ostar idag gjorde jag slut på betydligt mindre pengar än förra året.... Men det sprang ändå loss på nästan 500... Visst är det dyrt, så att bara mysa omkring är inte alls fel! :)

Hanna: Men så tråkigt, Hanna... Jag tror att glögg är en utmärkt meducin, som Pippi skulle sagt! Då blir det säkert genast mindre tungt!

♥ Carina ♥ sa...

Mysigt med julmarknader. Kanske skönt att det inte blev några ostar i år. Godis är ju så mycket lättare att bära på ;)

Kanske inte lika mysigt som din fredagskväll men lite mys med familjen ska jag hinna med innan jag åker iväg på nattpasset :)
Kram kram

Unknown sa...

Konstigt, för det var mindre ost på Liseberg i år också! Vart har alla ostar tagit vägen, tro?

Nu har Dobidoo avklarats, så nu blir det nattning av hela familjen..

Kram

Joanna Björkqvist sa...

Carina: Japp, det vägde inte alls lika mycket! ;) Kram kram!

Cissa: Vad lustigt att det blev så med ostarna på Liseberg också! Det som är så gott! Kram!

Anneli Stålberg sa...

Åh vad mysigt! Den allra första julkänslan för året är nog en av de bästa :)
Kram!

Marina sa...

Det lät jättemysigt...jag antar att jag får fortsätta att titta på våra blå julgranar ett tag till!!
Sedan tyckte jag ju att det där med mögliga ostar från frankrike lät både spännande och smaskigt!

Joanna Björkqvist sa...

Anneli: Jag håller med dig! Än så länge känns det inte alls uttjatat utan bara jättemysigt! Kram!

Marina: Och inte lär ni få någon snö heller! ;)

Desirée sa...

Myspys! Jag o vovven ska traska ner till byn idag där de har adventsmarknad och inhandla julkärvar. Förra året var jag kärvlös - och det får inte hända igen!"!!!!

Joanna Björkqvist sa...

My myself and I: Vad härligt det låter med byn! Hoppas du hittar en riktigt tjusig kärve! :)

Anonym sa...

Tjolöholm vad mysigt. Där firade vi vår mammas sextioårsdag för några år sedan. :)

Joanna Björkqvist sa...

fruntimmerslivet: Trevligt att du också varit där! Det är jättefint där! Senast vi var där badade vi i havet på stranden nedanför och det såg inte så lockande ut denna gång... ;)