Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 21 november 2011

638 eller 198 sidor?



Jag har fått två böcker av en snäll väninna och slås genast av hur olika tjocka de är. Alex Schulmans självbiografiska bok Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött är på 198 lätthanterliga sidor, medan Åsa Lantz spänningsroman Vart tog den söta lilla flickan vägen är på hela 638 sidor.

När jag sedan öppnar båda böckerna är det dessutom betydligt luftigare på Schulmans sidor än på Lantz, så jag förstår att den senare inte bara är tjockare utan innehåller avsevärt många fler ord också.

Ni som följt min blogg ett tag vet hur jag slitit mitt hår i desperata försök att korta mitt eget manus och det som från början var nästan 900 sidor kalhöggs med min machete ner till 346 tajta sidor. Det kändes betydligt mer lagom för den historia jag hade att berätta.

Eftersom jag tycker att det är väldigt kul att jämföra saker och jag dessutom tycker att det är rätt skoj med matte (det skulle han höra, min gamle mattelärare från högstadiet!) har jag roat mig med att räkna lite på Lantz och Schulmans böcker.

Det stämmer ju inte helt och hållet eftersom det är fler dialoger i Lantz bok och då stämmer inte siffrorna helt, eftersom man oftare byter rad då än i löpande text. Båda författarna har också här och var en halv tomsida innan nästa kapitel börjar, så jag räknar högt här.

Jag har gjort så att jag räknat alla tecken som finns på en rad och multiplicerat med antal rader på en sida. Det blir då max vad författaren kan klämma in på en sida och i Alex bok blir det 1 219 tecken per sida och i Åsas bok 2 176 tecken. I runda slängar nästan dubbelt så mycket text i spänningsromanen per sida alltså.

När jag räknar ut det sammanlagda antalet tecken blir det en så stor skillnad att jag faktiskt häpnar trots att jag inser att det kommer att vara jättestor skillnad. Jag vet att de kommer att skilja massor, för redan halvvägs in i min matteräkning inser jag detta utan några som helst problem.

Ändå tar jag mig för pannan när det går upp för mig att Åsa Lantz bok innehåller över en miljon fler tecken än Alex Schulmans. Över en miljon tecken fler! Min egen bok innehåller knappt 750 000 tecken och där gick en magisk gräns för mig, så jag är glad över att jag kom under den. Kan ni då föreställa er att Lantz bok innehåller mer än hela min roman mer än Schulmans? Min roman hade liksom fått plats ovanpå Schulmans utan problem.

Båda har fått fin kritik för sina böcker, så de är säkert bra på olika sätt, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är superintressant med alla dessa siffror. Om man räknar så där högt och fylligt som jag har gjort så landar Schulmans bok på 241 362 tecken medan Lantz springer loss på 1 388 288 tecken. Nog är det en spännande jämförelse?

I bokcirkeln brukar vi ha som tumregel att månadens bok helst inte ska vara på fler sidor än 400, för då är det alltid flera som inte hinner läsa boken inför nästa träff och det är alltid trist. Det finns också de som hellre lyssnar än läser när texten blir för liten i vår bokcirkel.

Påverkar antalet sidor och textstorleken när ni väljer bok?

27 kommentarer:

Maria sa...

Jag brukar inte bry mig om sidantalet när jag väljer bok - huvudsaken är att den är bra.

Men det är ju såklart roligare om en riktigt bra bok har 579 sidor istället för 163....

Fast då hade den kanske inte varit riktigt bra längre...

sv. Jag är nu påklädd efter dina principer ;)

Joanna Björkqvist sa...

Maria: Det är en svår balansgång med både sidantal och kläder, faktiskt!

Skönt att du gjorde som jag föreslog i alla fall, för det brukar bli så bra så, som Pippi säger! ;)

nillas liv på pinnen sa...

Underbart intressant inlägg! (Säger matteläraren.)
Jag räknar ju mina egna ord som besatt, känner mig lite störd på det området, faktiskt.

Jag undviker alltför tjocka böcker under terminerna och det beror på att jag då periodvis bara hinner läsa några sidor varje kväll vilket då gör boken till ett oändlighetsprojekt. På jullov och under sommaren kan jag däremot välja tjockare böcker. Då har jag tid att läsa kanske hundra sidor om dagen. Annars har jag inga preferenser. Jag tycker om bådadera. Kan njuta av att läsa korta böcker långsamt ibland. Speciellt om språket är poetiskt.

Hur många ord blir alla de där tecknen? Är det ca fem tecken per ord i genomsnitt? Vet du?

nillas liv på pinnen sa...

PS Ingår blankstegen i antalet tecken?

Hanna Lans sa...

Det påverkar absolut mig när jag väljer bok. Det är tyvärr skälet till att jag inte tänker gripa mig an Niceville. När jag valde typsnitt och teckenstorlek till min roman, så sparkade testläsarna bakut och sa att det var för tätt och för smått. Så jag ändrade och har nu en mycket lättläst bok.

Anonym sa...

Jag skulle inte lägga så mycket vikt i hur många sidor boken innehöll. Innehållet styr mina val.

Du som är intresserad av böcker; tror du att man väljer bok grundat på tjocklek? Vänder man sig till olika läsare om man har mindre sidor?

kramis

Villa Frejas bokblogg sa...

Ja, faktiskt. Jag läser hellre än tjock bok än en tunn (om det handlar om vuxenromaner). Och texten ska inte vara alltför stor. Liten eller "lagom" vill jag ha den.

Joanna Björkqvist sa...

Nilla: Tänkte faktiskt på matteläraren i dig när jag räknade ut detta, så jag tyckte det var trevligt att det intresserade dig! :)

Jag kan hålla med dig om det där med termins- och semesterläsningen. Ibland tycker jag att det är skönt att bära med sig en tjock bok som räcker i flera dagar på stranden medan när jag är mitt uppe i allt annat så väljer jag ibland både mer lättlästa böcker och tunnare.

Jag vågar faktiskt inte säga hur långt ord är i genomsnitt. Jag funderade på att göra ett nytt matematiskt experiment, men eftersom man då får med blankstegen så går det nog inte att ta redan på hur långt ett ord är i snitt...

Så ja, blankstegen räknas in i antal tecken, så är det även i journalistiska texter.

Mallan sa...

Öh... Har du lite för mycket fritid? ;-) Japp textstorleken spelar stor roll, det ska vara lättläst. Kram

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: Men Niceville är absolut värd sina sidor! Lite samma samma i mitten kanske, men den skulle du nog gilla ändå!

Din bok var väldigt lättläst, så jag tror att det fanns en poäng där. Jag flög fram över sidorna.

Stoffisen: Ja, jag tror att tjockleken påverkar - märks på Hannas svar ovan och själv har jag köpt Shantaram för säkert två år sedan men den är på typ 800 sidor, så det blir aldrig av att jag läser den trots att alla säger att den är så bra. Kramis!

Husfrun:Intressant och jag förstår dig till viss del, men blir du inte avskräckt av Shantarmans tjocklek t ex? Den ska ju vara så bra, men jag orkar inte börja, för då vet jag att det kommer att ta flera veckor innan jag läst ut den, för jag har så mycket annat som jag ska hinna med... Typ blogga... ;)

Mallan: Böcker på alla sätt prioriteras alltid högt hos mig! ;) Kram!

Shamrock sa...

Här kommer ekonomen med sitt inlägg. Kostar böckerna lika mycket? För då får Schulman mer betalt per ord än Lantz. Och då kan någon genusdebattör komma med sitt perspektiv...

Roligt inlägg, jag brukar oxå haka upp mig på konstiga detaljer som ingen annan tänker på

Ninas skrivarlya sa...

Jag tycker inte sidantalet har någon betydelse (läser just ovan nämnda Shantaram för närvarande), men däremot har jag svårt för ett teckensnitt som är för litet. Mina ögon klarar inte av det. Jag börjar nog bli gammal... ;)

Joanna Björkqvist sa...

Shamrock : Bra fråga där! Självklart blev jag så nyfiken att jag genast kollade priserna på Bokus! Lantz kostar 49 kronor och Schulmans 42. Inom parentes kan sägas att Shantaram kostar 48, men det kan möjligen bero på att den är äldre, då sänks priset ibland.

Skulle nog ändå dra slutsatsen att Schulman skrev sin bok på mycket kortare tid och därmed tjänar mer per nedprintat ord, även om den är billigare att köpa...

Kul att du gillade inlägget och också har lite udda funderingar - I like! :)

Nina: Ska bli kul att höra vad du tycker om Shantaram sedan - verkar som om alla gillar den!

Än så länge klarar mina ögon alla texter, men vänta bara, som mina väninnor säger... ;)

Anonym sa...

För mig har inte antal tecken någon som helst betydelse. Det är flödet och språket som gäller, och om det tilltalar mig...

ansepanse sa...

textstorleken helt visst, den får inte vara för liten, liiite också hur många sidor det är, jag tar ju gärna inte och börjar på en 900 sidors bok :) jo, jag hittade en sådan på biblioteket
kramar

Joanna Björkqvist sa...

fruntimmerslivet: Jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll när man väl läser den, men innan man köper den? När man står där och funderar...? Annars håller jag med om att flödet är viktigt - att det flyter på och är bra.

ansepanse: 900 sidor - då ställer jag väldigt höga krav på grym kvalitet! Inte många som klarar av att hålla en historia levande så länge skulle jag säga... Kramar!

Anneli Stålberg sa...

Det spelar ingen roll om jag verkligen vill läsa en bok, men om jag impulsköper en, så köper inte någon som är för lång eller har för liten text :)

Marina sa...

Det är svårt att säga hur stor betydelse det har, men om jag inte har hört talas om boken innan, så bläddrar jag gärna i den och då ska det nog inte vara vae g för liten eller för stor text, utan lagom - det sa väl allt, eller!?
Om jag har fått en bok rekommenderad, så spelar det mindre roll.

Joanna Björkqvist sa...

Anneli: Där har du en poäng! Så tänker jag nog också, faktiskt. :)

Marina: Lagom är bästa sorten! ;) Håller med om att jag också påverkas av rekommendationer. Särskilt om det kommer från folk som jag vet brukar ha ungefär samma smak när det gäller böcker! :)

Pia sa...

Sidantalet har aldrig avskräckt mig och tidigare ej heller textstorleken, men däremot märker jag nu när jag blivit "äldre" att jag trots progressiva glasögon behöver något större text för att inte trötta ut ögonen. That's life!

Däremot kanske jag hellre väljer tegelstensromanerna till semestern och de lite mera "normaltjocka" till busspendlingen.

Fin bild och härlig artikel i MåBra-tidningen! ;))

Kram!

Joanna Björkqvist sa...

Pia: Åh, har tidningen kommit nu?! Måste genast rusa ut och se om den finns i min närbutik! Vad kul!!!

Bra tankar där kring vilka böcker man läser var! Kram och måste rusa! ;)

Joanna Björkqvist sa...

Pia: Nu har jag fått mig en rask promenad, men tyvärr ingen tidning. tror minsann att du prenumererar och får den tidigare än butikerna... Kram!

Pia sa...

Så sant att jag prenumererar, fick den i brevlådan igår.. :)

En fortsatt fin dag till Dig!
Kram!

Joanna Björkqvist sa...

Pia: Men TVÅ dagars försprång låter väl mycket - då tycker jag att den borde funnits i butiken idag! Jag som är så nyfiken! :)

Ha en fin dag du med! Kram!!!

Madlar sa...

Väljer bok efter säsong. Tjocka på semestern o jullledighet. Om jag hinner,orkar, under terminerna så blir det lättlästa deckare.

Joanna Björkqvist sa...

Madlar: Låter som en klok strategi! :)

anette sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.