Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 17 november 2011

Avtalsdags igen


Nu har jag skrivit på avtalet som jag fick av Adlibris och det känns skönt att vara ett steg närmare att nå ut med boken. Jag har också mejlat Förlagssystem som levererar till bland andra Bokus och hoppas att de hör av sig snabbt.

Jag är inte alls förtjust i den här typen av arbete kring bokutgivningen, för det är så himla krångligt när det är första gången. Det finns otroligt mycket att läsa in sig på, så man inte gör något man ångrar sedan. Jag sitter i timmar och letar efter tips på nätet och när jag väl hittar något så det det ändå en massa tid att förstå vad de menar för det är som att lära sig ett nytt språk.

Jag har också fyllt i lappen till BTJ, så att biblioteken runt om i landet kan få upp ögonen för min bok. Den ska jag bifoga när jag skickar två recensionsexemplar, så där får jag bara tåla mig ett tag till. Det kändes i alla fall lite kul att få skriva mitt namn på raden där det stod "Författare". Egoboosting!

På Bokrondellen har jag också varit och fyllt i uppgifter idag och där skulle jag fylla i flera sidor med fakta om min roman. För den som inte är så insatt i bokbranschen är det därifrån alla som inte är privatpersoner beställer sina böcker.

Jag lyckades med nästan allt på sidorna, men när jag skrev att boken var 210 mm hög blev det rött och så dök kommentaren att "Höjden måste anges i heltal" upp. Öh, ja...? Är inte 210 ett heltal? Nu är jag ingen matematikprofessor, men jag är rätt säker på att det är ett heltal. Ett jämnt och snyggt heltal skulle jag till och med kunna sträcka mig till.

Det slutade med att jag, efter flera försök, fick mejla dem och fråga hur jag skulle göra. Det känns alltid lika fånigt, för jag vill kunna själv. Som vilken treåring som helst.

Jag är ju ändå förlagsdirektör. Typ.

Uppdatering: Bokrondellen svarade snabbt och skrev att jag kanske råkat peta in ett mellanrum efter siffrorna och jadå, både det och mm lyckades jag peta in. Då tyckte systemet att jag gått över gränsen för varken mellanrum eller mm är något heltal. Det kan till och med jag hålla med om.

6 kommentarer:

Camilla sa...

Ibland är det inte så dumt att fråga om hjälp.
Kram på dig!

Hanna Lans sa...

Min erfarenhet med Btj och Bokrondellen är att de varit väldigt hjälpsamma och snabba med att ge hjälpen. Det är m-y--c-k-e-t man ska förstå!

Joanna Björkqvist sa...

Camilla: Det känns bara som någon man borde klara. Skriva in några siffror - hur svårt kan det vara? Jättesvårt, tydligen! ;) Kram!

Hanna: Ja, jag måste säga att även om det faktiskt är superjobbigt med allt nytt och riktigt tröttande att hålla allt nytt i huvudet hela tiden, så är bokbranschen hittills ett under av vänlighet. Det borde jag faktiskt skriva ett inlägg om, för jag uppskattar det verkligen.

Duktiga Tjejen sa...

Jösses vad mycket! Har allt det framför mig... Så lite tid.,.

Andra intryck sa...

Haha, sådana petitesser som mellanrum och bokstäver.. ;)
Vad duktig du är, så kul när boken kommer finnas på biblioteket sen =)

Joanna Björkqvist sa...

Duktiga Tjejen: Dt finns lite att bita i om man säger så. Det tar massor av tid att lära sig allt detta... Men när det är din tur kan du ju lära av mina misstag och bara fråga mig! ;)

Andra intryck: Jamen, eller hur??? Sånt larv! ;)
Tack så mycket, ja, det vore ju hur kul som helst om biblioteken köper in den också - pirr pirr!