Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 9 november 2011

Akut behov av svar

Det ska bli skönt att få träffa fina bokcirkeltjejerna ikväll och prata om
andra böcker än min egen och om annat än böcker också...

Som ni kanske läst tidigare under dagen är det nu dags att på allvar trycka boken och det känns helt fantastiskt att jag kommit så långt på min resa från det att jag fick min romanidé. Det dyker ju dessvärre alltid upp små funderingar och frågor längs vägen och det jag funderar på idag är priset på boken.

Det kommer att bli en mycket fin och flott bok, det vågar jag påstå, på ungefär 350 sidor. Den kommer att bli inbunden med ett litet tygband i ryggen. Pärmen kommer att vara hård med text på ryggen och det rosa tjusiga, lösa omslaget kommer att bli den berömda pricket över mitt härliga i. Eller kanske rent av pricken under mitt uttropstecken - så kan man också se det.

Jag läste idag en oerhört intressant debattartikel som visserligen skrevs i april i år, men som absolut är lika aktuell fortfarande. Jag kommer att skicka min bok till Bokrondellen, för att bokhandlare runt om i landet ska kunna köpa den och ni har redan sett när jag slöt avtal med dem.

Enligt debattartikeln rekommenderar Bonniers via Bokrondellen cirkapriser på inbundna romaner på 320-330 kronor och 159-176 för kartonnage. Jo, minsann. Så mycket ska de inbundna kosta, säger tydligen Bonniers.

Samtidigt är det faktiskt så att de själva säljer sina böcker på Adlibris betydligt billigare. Läs artikeln som är skriven av en mindre landsorstsbokhandlare, för det hon gör är att hon inte handlar via förlagen utan själv i vanliga butiker. Det är förstås oerhört intressant att det är mer lönsamt för henne.

I förlängningen går bokhandlarna back och vinner gör som vanligt, om jag får säga det, de stora förlagen, eftersom de alltmer säljer sina böcker via nätet. Visst slipper de en del omkostnader som det innebär att ha en butik, men ändå. Klart att man kan diskutera balansen i det hela.

Det jag nu behöver hjälp med från er, kloka och omdömesgilla bloggvänner för ni är ju även konsumenter, är vad som är ett vettigt pris att betala som privatkund för en inbunden bok?

För några år sedan tvekade jag inte en sekund på att betala 249 eller 299 kronor för en roman som jag köpte i julklapp till någon kär släkting. Det var en perfekt present för en utmärkt summa. Så lagom och så bra och samtidigt gav man bort något riktigt fint.

Idag, när även jag handlar mycket på nätet, betalar jag sällan över 200 kronor för en inbunden bok, även om det händer. Jag tycker att det är skillnad på en bok med mjuk pärm och en inbunden och jag gillar att det är så. Då ska det skilja lite i pris också.

Men frågan kvarstår, vad ska en inbunden bok kosta? Vad är ni beredda att betala nu för tiden?

28 kommentarer:

Anette sa...

Jag är beredd på vilket pris du vill ha ;) Naturligtvis ska du tjäna en liten krona per bok. Svårt att säga vad man vill ge för en bok när självaste författaren frågar ju ;)

Som sagt. Sätt ditt pris och jag köper.

♥ puss o kram vännen, njut av kvällen

Joanna Björkqvist sa...

@nette: Du är underbar! Tänk om alla tänkte så! :) Puss och kram på dig!!!

Anki sa...

Din bok - högt pris!

Annan inbunden bok som jag verkligen vill ha - 250:- till 350:-

Kram

Ninas skrivarlya sa...

Säger som Anette: sätt ett pris och jag köper. :)

Annars köper jag nog inte hårda böcker för mer än 350 kr, beroende på hur gärna jag vill ha boken. ;)

Hanna Lans sa...

Om någon jag känner skrivit en bok och gett ut, så betalar jag vad det kostar. Man ska stödja sina vänner. Men frågar du om en bok i bokhandeln (och jag misstänker att det är så du vill att vi ska svara) så hade jag inte okynnesköpt en bok över 220 kr. Om det är en bok jag suktat länge efter och inte vill vänta till pocket, då kan jag betala 310 kr kanske. Men inte mer.

Vill man att boken ska bli köpt eller att en viss sorts människa ska köpa? Plånböckerna är ju väldigt olika tjocka ...

Maria Engelwinge sa...

Hm, jag är nog snålare än resten här:). En inbunden bok från ett oskrivet kort, förlag bakom eller ej, skulle jag inte betala mer än 200 kr för. Jag tycker att ett lagom pris är mellan 160 och 190 kr. Det finns så många böcker att köpa för 40 spänn och låna gratis att jag tror att man ska ha med det i beräkningen när man sätter pris. Förmodligen skulle jag köpa din bok för ett högre pris än jag sagt här, men det är för att jag känner dig och tycker om dig allaredan. Det gör kanske inte majoriteten av de tilltänkta läsarna? Lite så tror jag att man får resonera. Och inte sätta för lågt pris heller! En inbunden bok i förstautgåva som säljs för en femtilapp tror jag kan göra folk skeptiska också. Kan hon inte få den såld eller vadå? Så tror jag folk kan tänka.
My 5 cents;).

Desirée sa...

Jag tänker så här, på Adlibris och Bokus ligger de aktuella böckerna idag på runt 179:-, som Zlatans till exempel. För en helt okänd författare skulle jag nog inte betalt mer än det faktiskt.
(såvida jag inte känner författaren :)

Mallan sa...

Nuförtiden ger jag inte mer än 250 för en bok. Naturligtvis kommer jag köpa din även om den blir dyrare, men hade jag inte haft personlig kontakt med dig så är mitt pris 250 :-) Kram

Duktiga Tjejen sa...

Jag är snål. Jag köper bara pocket eller halvpocket på originalspråk. De dyraste kostar då 100 spänn. Med hård pärm helst inte mer än 120. Din bok är ju en annan femma, men vill man sälja till fler än nära och kära tror jag att det blir svårt med pris på över 200. Andra kanske är mindre snåla än jag dock ;)

Villa Frejas bokblogg sa...

Det vet bara du som vet vad varje bok kostar dig. Självklart ska du tjäna på böckerna du säljer, sen är ju frågan hur mycket.
Men självklart ska en inbunden bok kosta mer än en pocketvariant.
Sorry, men kan inte ge ett vettigare svar ;)

Pia sa...

Knepig fråga!

Jag vill gärna köpa Din bok oavsett vad Du sätter för pris, men brukar normalt helst inte betala mer än 200 kr för en inbunden bok.

Å andra sidan handlar jag sällan inbundna böcker annat än på bokrea om det inte är någon som jag hemskt gärna vill ha, och då är jag ju också villig att betala för den...

Hmm... vet inte om Du blev klokare av det där, men go girl, Du måste ju tjäna lite på boken också!

Kram!

Anonym sa...

Åh jag vet inte. Jag önskar att jag hade kunnat ge dig ett bra svar, men jag har nästan aldrig köpt en bok. Min senaste var en bok till min Tarotkortlek men det är ju inte direkt samma sak.. :(
Men jag ska köpa den ändå!! Vad den än kostar.. Inget är för dyrt för det jobb och minst sagt den själ du har lagt ner på boken,,

Anna sa...

Tror 250kr ungefär är lagom om man tänker en rimlig summa.
När kommer boken ut?
Kram

nillas liv på pinnen sa...

Om jag var du skulle jag kolla i bokhandlar vad nya inbundna böcker i bokhandeln resp näthandeln kostar och göra en bedömning utifrån det.
Som någon annan sagt här så kommer dina bloggläsare köpa även om den blir förhållandevis dyr, men du ska ju sälja till andra också. Om jag inte kände till författaren skulle jag nog inte betala så mycket över 200.

Anneli Stålberg sa...

Jag tycker nog också som flera ovan att maxpriset för mig är runt 200, förutom när man känner författaren såklart, då skulle jag betala mer :)
Lycka till med prissättningen!

Joanna Björkqvist sa...

Tack, så jättemycket, allihop, för era fina och utförliga svar med kloka motiveringar.

Jag har precis kommit hem från bokcirkelträffen där vi diskuterat bl a just detta. De var beredda på 249 kronor...

Jag är helt vimsig av alla siffror, så jag får nog sova på saken och kommenterar därför bara så här hastigt i en fin klump! TACK igen för att ni hjälper mig att fundera! Ni är bäst!

Camilla sa...

Mellan 200 och 300 kronor.
250 då,för att vara exakt ;)
DET skulle jag vara beredd på att betala.
Kram på dig!

Joanna Björkqvist sa...

Tack igen och jag ska göra ett inlägg om mina fortsatta tankar kring detta! :)

Anonym sa...

Välkommen till 24Hour Lån Tjänst

Har du försökt att få lån från bankerna utan framgång ? Snabbt behöver pengar för att få ut av skulden ? Behöver pengar för expansion eller etablering av ett eget företag? Få ett lån från en av Storbritanniens ledande företag lån . 24Hour Lån Tjänsten är ett av de största säkrade lån företag i Storbritannien och vår vänliga och erfarna personal har möjlighet att behandla din ansökan snabbt och effektivt. Du får låna över en term 1-25 år och låna något belopp från £ 2000 till £ 50,000,000.00 för något ändamål .

Olika typer av lån som vi erbjuder är:

personliga lån
Kortfristiga lån
Skuldkonsolidering lån
Online lån
snabba lån
Lån Alla ändamål
Kredit termer
Dåliga krediter lån
Billiga lån
Negativa krediter lån
bostadslån
Bad kredit problem
Säkrade lån

Med en låg ränta på 3 % på alla delar av världen . Applikationen finns tillgänglig för sökande som är 18 år och äldre .

För mer information , vänligen kontakta via e-post : 24hourloanservice@gmail.com
Hälsningar
Larry Fox

Mrs.Victoriamichael sa...

Är du i några ekonomiska svårigheter? Behöver du
ett lån för att starta ett företag eller att betala dina räkningar?
Vi erbjuder lån till människor som behöver hjälp och vi lånar ut till lokala företag, internationella och också på en mycket låg ränta på 2%.
Ansök nu via e-post: victoriamichaelloanfirm@gmail.com
Tack
Tack och Gud välsigne
Mrs Victoria

Murat Acar sa...

Behöver du ekonomisk hjälp? Gäller för alla typer av lån omedelbart
Och ta dina pengar snabbt!

maila oss: muratacarfinancialservice@gmail.com

$ 5.000 dollar till $ 5,000,000.00 * Mängden utnämningen lån
* Räntan är 2%
* Ersättning val mellan 1 och 20 år.
* Välj mellan månad och årlig betalningsplan .
* Villkor för kredit flexibilitet.
maila oss idag för ekonomiskt stöd: muratacarfinancialservice@gmail.com

vänliga hälsningar
Förvaltning

Anonym sa...

Att få ett legitimt lån har alltid varit ett stort problem För kunder som har ekonomiskt problem och behöver lösningar på det. Frågan om kredit och säkerheter är
något som kunderna alltid är oroliga för när de söker ett lån från en legitim långivare. Men .. vi har gjort skillnaden i utlåningsindustrin. Vi kan
ordna ett lån från intervallet $ 5.000.00 USD till $ 500.000.000.00 USD så lågt som 3% intresse Vänligen svara genast på detta email:
billjohnson.loanfirm011@gmail.com

Våra tjänster omfattar följande:

Skuldkonsolidering

Andra hypotekslån

Business Loans

Personliga lån

Internationella lån

Lån för alla slags

Familjelån
Vi finansierar småskaliga låneföretag, mellanhänder, småskaliga finansinstitut för att vi har obegränsad kapital. För ytterligare detaljer att gå om att skaffa ett lån

kontakta oss, vänligen svara genast på detta email: billjohnson.loanfirm011@gmail.com

Mr Bill Johnson

Anonym sa...

Hej, allihop,

Jag är en privat långivare, jag erbjuder lån på 2% Detta är ett legitimt företag med ära och skillnad Vi är redo att hjälpa dig i alla ekonomiska problem som du erbjuder vi alla typer av lån så om du är intresserad av detta lån erbjudande vänligen kontakta oss på vår email: (anggadiman1@gmail.com)

Ange även detaljerna så att vi kan fortsätta med lånet omedelbart.

Namn:
Belopp som behövs:
Varaktighet: a
Land:
Syftet med lånet:
Månadsinkomst:
Telefonnummer:

Kontakta oss med ovanstående detaljer på vår email: anggadiman1@gmail.com

Hälsningar till er alla.

Джозеф sa...

Jag måste läsa: Jag och min familj har varit i fattigdom i ungefär fem år nu och min man har lämnat oss för sex år sedan och han var väldigt rik han var med en annan kvinna som inte ens har ett barn för honom och överger mig med min 4 barn så en dag sa min son att hans vän såg ett inlägg av en kvinna som säger att han kan hjälpa någon att få ett lån då min son använder sin väns telefon för att maila kvinnan då han lurade med henne så kvinnan sa att han kommer att hjälpa oss jag sa att han skojade så han berättade vad vi ska göra då vi gjorde det 4 dagar senare fick jag ett lån och jag och min familj levde väldigt bra då för tre dagar sedan kom min man hemma på knäna han bad, men nu är vi nu tillbaka tillsammans igen så berättar du nu om du behöver ett lån etc maila henne nu på jasminnoorloancompany01@gmail.com,

Anonym sa...

Hej, allihop,

Jag är en privat långivare, jag erbjuder lån på 2% Detta är ett legitimt företag med ära och skillnad Vi är redo att hjälpa dig i alla ekonomiska problem som du erbjuder vi alla typer av lån så om du är intresserad av detta lån erbjudande vänligen kontakta oss på vår email: (anggadiman1@gmail.com)

Ange även detaljerna så att vi kan fortsätta med lånet omedelbart.

Namn:
Belopp som behövs:
Varaktighet: a
Land:
Syftet med lånet:
Månadsinkomst:
Telefonnummer:

Kontakta oss med ovanstående detaljer på vår email: anggadiman1@gmail.com

Hälsningar till er alla.

Unknown sa...

Opmærksomhed!

Dette er en onlineannonce fra en registreret statsautoriseret og licenseret långiver, der giver udlån af forskellige slags, f.eks. Realkreditlån, erhvervslån, billån til kun seriøse og interesserede parter mod en meget lav overkommelig rente på 3%. Ansøg om dit lån nu. Hvis du er interesseret, kontakt Via email: thomasfrankfirms@gmail.com

Tak,
thomas

Thomas Prada sa...

behöver du ett lån? privatlån? Företagslån? Ett bolån? Jordbruks- och projektfinansiering? Vi erbjuder alla typer av lån till 2% ränta! Kontakta e-post: tinvestor53@gmail.com eller Whatsapp +1 (757) 576-8165

Unknown sa...

Dragi tražitelji kredita.

Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao organizacija za ljudska prava diljem svijeta s jedinom svrhom pomaganja siromašnima i ljudima u financijskim poteškoćama. Ako želite podnijeti zahtjev za zajam, kontaktirajte ih koristeći podatke u nastavku: e-mail: elenanino0007@gmail.com

Ime:
Potreban iznos kredita:
Trajanje kredita:
Broj mobitela:

Hvala vam i Bog vas blagoslovio
OSIGURANJE
Ingrid