Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 30 november 2011

Klurigheter med försändelser ...



Jag har sådan tur att en bok ryms perfekt i M-påsen som Posten har och två böcker passar perfekt i L-påsen. När jag igår skulle skicka tio böcker i ett paket visade det sig att Posten hade en låda där de lätt som en plätt gick ger. Jag kunde till och med få ner tolv om jag velat det.

Men fem? Näru, där går gränsen. Igår skulle jag skicka fem böcker till en och samma person och visst fanns det en låda som faktiskt var perfekt ännu en gång. Jajamen, jag lade ner böckerna, fyllde på med lite tidningspapper och stängde till.

Då såg jag att paketet fick väga max 2 kg och varje bok väger ett halvt, så genom enkel matematik, som ni kanske minns från tidigare inlägg att jag gillar, insåg jag att paketet blev för tungt. Alltså fick jag packa upp alltihop igen.

Efter att ha funderat hit och dit och bolla diverse tankar med den extremt hjälpsamme och trevlige killen som är Postombud fick jag faktiskt ta mina böcker och gå. Så illa blev det. Söte sonens konstlektion började och jag hade inte tid att lösa dilemmat med packningen.

Om jag skulle kört på lådan och betalat extra på grund av tyngden skulle det kostat 249 kronor att skicka det och det är ju en hel bok till rent kostnadsmässigt, så jag kunde inte göra så. Alternativet var att skicka tre försändelser. Två L-påsar med två böcker i varje och en M-påse med en. Men det kändes ju sådär. 65 kronor styck för L-varianten och 45 för M. 175 spänn i bara porto. Nääää.

Så idag har jag ett trevligt projekt att bita tag i. Jag ska hitta ett sätt att skicka fem böcker i ett paket för en mindre summa än 249 eller 175 kronor. Undrar hur det kommer att gå. 

Livet är fullt av utmaningar.

19 kommentarer:

Henrick Schill sa...

Gör eget emballage och skicka som paket då kommer du under den summan. Posten tjänar på sina egna. Kolla skicka guiden på posten.se en bok kanske tom går som brev?

Hanna Lans sa...

HAHA, vad jag känner igen mig! Om din bok väger precis under 500g så kan du ju skicka dem en och en med inslagspapper runt. Men eftersom du väljer M-påsen för 45 kr så antar jag att den inte gör det, för då hade du väl redan valt att göra så och få ner portot ytterligare 9 kr.

Västgötskan sa...

Kör Sverige runt med egen bil, som går på....eh...luft? :-D

Susanne P sa...

Vilket dilemma!
Hoppas att du kommer på ett billigare sätt att skicka dina böcker på.
Kram

Unknown sa...

Detta med fraktkostnader är alltid ett dilemma. Jag har vänner som precis startat en internetbutik men hela vinsten äts upp av fraktkostnader. De håller på att kontakta olika fraktbolag för att se vad de kan komma ned i för priser.

Men vad gäller just de fem böckerna så blir det nog billigare med egentransport! ;-)

Kram

Camilla sa...

Ojojoj...jojo...det är inte att bara,inte.
Hoppas att du hittar ett bra och billigt sätt.
Kram på dig!

Joanna Björkqvist sa...

Henrick: Bra idé med eget emballage - ska kika på det!

Hanna: Du vet precis...

Västgötskan: Hinner inte till Norrland... Inte ens om bilen går på luft... Men just denna beställning ska faktiskt bara tre mil, så vi ska mötas istället! :)

Susanne P: Ja, det hoppas jag med! Får klura på detta mer! Kram!

Cissa: Tråkigt för dina vänner att det är så! Samtidigt pressas ju priserna så att allt ska vara snudd på gratis och då blir ju frakten en ännu större procentsats av det totala priset...
Kul att vi lyckades få till en date IRL i just detta fall ändå! :) Kram!

Camilla: Jag får sätta mig in i det hela, men som liten postkund tror jag att det är svårt att få några egna dealer, så jag får nog snällt betala... Kram!

Bubbel sa...

Det finns en sorts påsar i lite tjockare papper som kallas "Provpåsar" och säljs för några kronor på papperhandlare som väger mycket mindre än Postens påsar. De har förpräglade hål för klämmor och brukar hålla bra för just tex böcker - testa dem så får du ner vikten ordentligt och skicka givetvis med B-post så blir portot lite billigare. kram Bubbel

ansepanse sa...

det blir ett dyrt sätt att skicka iväg böckerna på
jag säger som Henrick, tillverka ett eget emballage, det blir billigare
vad fin din bok ser ut förresten
bamsekramar

Joanna Björkqvist sa...

Bubbel: Tack för tipset med påsarna! Men B-post känns lite trist för jag vill ju skicka dem så snabbt som möjligt! :) Kram!

ansepanse: Ja, det är inte en dum idé att göra lite eget... Tack för fina ord om boken! :)

Kram!

Kati sa...

ja vad klurigt, jag tänkte säga som den första kommentatorn; varför inte skicka dem inslagna i paketpapper? usch vad dumt det är med de där påsarna och kartongerna de envisas med att man ska skicka saker i. de är antingen för små eller för stora. Hehe, jag skulle skicka ett paket från italien hem till sverige och tog en helt vanlig STOR Kartong som rymde 17kg, vilket blev circa 25 euro, har jag för mig. (det var helt i enlighet med italienska postbestämmelser och kom fram på circa en vecka) Det tycker jag var rimligt, men tydligen var inte postkillarna som hanterade det här hemma så glada ;))

Anonym sa...

Jag säger som fler här ovan... Gör ett eget tjusigt paket och skicka iväg.
Jag har fört upp din bok på min önskelista och spridit den till familjen! :)

Mina dagar sa...

Hihi...glöm inte att berätta för oss i Blogglandia hur man ska göra, om du kommer på det!;)

Kram
Eva

Maria sa...

Det fixar du!!

Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är ju ett sånt dilemma det där med frakten. Vet jag som stickar och ibland lyckas sälja något.
Lycka till.

Duktiga Tjejen sa...

Oj oj oj! Jag hade tänkt att pricka in så att minni väger under 500g inkl. Emballage. Många bäckar små... Vet dock inte om det kommer funka i verkligheten. Ska satsa järnet på detta när jag sagt upp mig (i januari). HURRA.

Har inte fått din bok än, men fick Kristina Svenssons idag och en avi om att hämta ut ett paket- det kanske är din bok?! Hoppas!

Lycka till med klurandet på skickandet av dina fina böcker!

Joanna Björkqvist sa...

Katarina: Ja, jag får nog köpa lite papper och göra egna paket! Vilken historia med ditt jättepaket! Haha!

Mie: Vad kul! Hoppas du får den av dem! :)

Eva: Det finns alltid något att skriva inlägg om, så det kanske kommer! :) Kram!

Maria: Jag hoppas det, för jag måste ju! :) Kram!

Husfrun: Jag förstår att du har samma problem! Inte lätt det där!

Duktiga Tjejen: Då ser jag fram emot januari - kul! Jag trodde nog att boken skulle kastas ner i brevinkastet... Den borde få plats där. Men jag hoppas att det är det som är avin ändå, så den inte åkt vilse. Hoppas du hinner hämta ut den snart! :)

nillas liv på pinnen sa...

Fick din fina bok idag och blev så himla glad! Har visat den för äldsta dottern och maken och de tyckte också den var fin, ha ha. Jag tycker du är så tuff som på egen hand trycker upp och säljer, kanske kommer jag också våga nu när jag ser dig gå i bräschen, liksom.
Jag kommer spara läsningen till jul då det finns mer tid. Just nu blir det bara tio minuter per kväll innan jag sover som en stock och det hackar upp läsupplevelsen lite väl mycket.

Joanna Björkqvist sa...

Nilla: Skönt att den kom fram! Jag blir glad när ni tycker att den är fin, för det var allt viktigare ju längre jag kom i processen att det skulle bli en FIN bok - en riktig och fin bok, inbunden och allt.

Jag tycker absolut att du ska ge ut själv! Det är jättekul och tryckeriet ScandBook är pärlor att jobba med!

Jag förstår att du vill vänta till jullovet! Ser fram emot att få höra vad du tycker nästa år eller så! :)