Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 28 november 2011

En dag i verkligheten


Eftersom söte sonen och hans klass redan är inne på sin fjärde lärare denna termin har det varit lite stökigt och oroligt i klassen. Det är klart att ett gäng tioåringar påverkas av att det kommer tre nya till klassen, en av dem var vår son som flyttades dit med två flickor ur sin gamla klass för att den förra skolan lades ner i samband med sommarlovet, och deras tidigare lärare hastigt och lustigt bestämmer sig för att flytta till Thailand. Den nya läraren kom inte loss från sin tjänst, utan tre vikarier på ett pärlband efter varandra fick ta hand om klassen istället.

Inte konstigt att det blir lite stökigt, kan jag faktiskt tycka.

Den nye läraren efterlyser därför mer vuxennärvaro i klassen och självklart hjälper vi till med det i den utsträckning som vi kan. Jag, som jobbat som lärare i tolv år, ser fram emot att få vara med en dag.

Det enda jag inte ser fram emot är lunchen. Jag kommer, som vanligt, att vara en dålig förebild, eftersom jag inte kommer att äta maten. Det ser alltid lite illa ut, tycker jag, men jag kan inte hjälpa det. Jag gillar inte skolmat, även om jag önskar att mina smaklökar kunde jubla åt det, och dessutom äter jag inte kött eller fågel.

Jag får snällt sitta där och le istället. Som tur är slutar sonen redan klockan 12.40 idag och då kan jag åka hem och äta något.

Nu beger vi oss mot verkligheten och det gäller att hålla i hatten, för även om vinden mojnat sedan stormen igår, så blåser det fortfarande.

7 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Det är trist när det byts lärare till höger och vänster. Det råkade min dotter ut för i högstadiet vilket resulterade i att när hon började gymnasiet satt hon som ett frågetecken på franskan. Läraren sa att det här har ni ju gått igenom och det här kan ni ju... men så var det tyvärr inte. Hon har fått kämpa som bara den med att komma i kapp...
Lycka till i skolans värld idag :)
Kram

Anonym sa...

Visst är det viktigt att det finns en bra och trygg lärare i en klass. Fast jag tror ändå att det är vi föräldrar som betyder mest. Skulle egentligen vara bra om alla föräldrar var med i klassen ett antal dagar per termin. Kanske obligatoriskt (vilket antagligen inte skulle gå och många skulle säkert protestera) för att få ännu mer stabilitet för barn och ungdomar i skoltillvaron.

Förstår dig precis när det gäller det där med skolmaten. :)

Sjubarnsmamma sa...

Vad jobbigt för barnen att byta lärare så mycket. Det är klart att det blir konsekvenser av det. Hoppas denna lärare stannar lite längre än vad de andra har gjort. Jag brukar ibland vara med mina barn i skolan och det är riktigt roligt tycker jag. Man ser framstegen de gör och det är roligt.

Kram och ha nu en fin dag på skolan med sonen.

Åsa sa...

Lycka till nu!
kanske har det förändrats något :)
Kanske finns det vegetariskt alternativ?

Kramar Åsa

Västgötskan sa...

Oj, vad trist när det blir så! :-(

När äldsta sonen gick på dagis (förlåt, förskola) så hade de också massa olika vikarier en termin. Han var då bara 2 år och blev jätteorolig, när man skulle lämna honom på morgonen... :-(

Bubbel sa...

Usch stackars barn, vilket stressmoment det måste innebära för dem! Hoppas ni får en bra dag och att klassen får en chans att komma till ro snart, kram

Joanna Björkqvist sa...

Carina: Vad jobbigt för din dotter! Det är klart att det måste märkas på något sätt... Det är inte lätt i skolans värld med alla neddragningar och alla extrauppgifter som lärarna förväntas hinna med... Inte lätt för varken lärare eller elever! Kram!

fruntimmerslivet: Jag tycker faktiskt att en dag per termin eller läsår borde man kunna prioritera att vara med i skolan, för det är väldigt intressant och nyttigt. Dessutom ett utmärkt sätt att få lite kontakt med barnens kompisar och det kan vara oerhört värdefullt när de blir lite äldre och hänger ute på stan!

Apropå maten hade jag lite otur, för idag var det köttfärssås och imorgon blir det min skolmatsfavorit; fiskburgare! Sonen sa att jag gärna fick följa med imorgon igen! ;)

Smulan: Den här läraren fick egentligen tjänsten redan den 22 juli, men med tre månaders uppsägningstid kunde han inte komma loss förrän 22 oktober och innan dess blev det minst sagt hoppigt... Men hans plan är att stanna. Han verkar stabil och bra på alla sätt.

Och jag håller med om att det är kul att vara med!

Åsa: Nope, kanske kan man beställa vegmat, men inte så här spontant i alla fall... Det var trevligt ändå! :) Kram!

Västgötskan: För så små barn är det säkert ännu värre! Min käcke son bryr sig inte så mycket, men det är ändå rörigt i klassen...

Bubbel: Det var en trevlig och intressant dag, men jag ser ju också att det finns en del att jobba med. Men inget som inte går att göra mycket bättre! :)