Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 14 november 2011

Strukit annat än ord

Högen till vänster är sonens och resten är dotterns... Ungefär samma färger
till båda; rosa, vitt och svart. Och så dotterns älsklingsfärg orange.

Jomenvisst, det finns ju annat att stryka än ord, faktiskt. De senaste månaderna har jag ägnat massor av timmar att fara fram med min välvässade machete över mitt stackars blödande manus och en del hushållssysslor har fått stå tillbaka.

Jag tycker egentligen inte att det är så vansinnigt tråkigt att stryka kläder, men väldigt tidskrävande och därför har jag skjutit på det ett tag medan andra saker, som att stryka ord, har prioriterats. I samband med att flitiga dottern har gjort om i sin garderob blev det ett berg av kläder från hennes ansenliga samling som plötsligt dök upp i tvättstugan och nu har tvättmaskinen gått nästan konstant i tre dagar.

En mycket kär väninna ringde mig idag och vi har inte pratat på alldeles för länge så jag satte på mig mitt fina headset och så babblade vi på medan jag strök och strök. Länge, länge pratade vi om allt möjligt och vips hade jag arbetat mig igenom det allra mesta av min gigantiska strykhög.

Samtidigt snurrade maskinen med ny härlig tvätt, så i morgon kommer jag att kunna stryka tre maskiner till, om jag skulle vilja.

Men det vill jag inte. Det får ju vara någon måtta med strykivern.

18 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Nä, stryka hör inte till min favoritsyssla så det försker jag göra så lite som möjligt... :)
Kram

Duktiga Tjejen sa...

Duktigt! Jag måste dock säga att jag ALDRIG stryker något. Eller jo, kanske nån gardin en gång per år...

Duktiga Tjejen sa...

Duktigt! Jag måste dock säga att jag ALDRIG stryker något. Eller jo, kanske nån gardin en gång per år...

Västgötskan sa...

Äh, du får väl ringa en annan väninna imorgon bara! ;-)

Joanna Björkqvist sa...

Carina: Jag stryker faktiskt det mesta, t o m jeans... :) Kram!

Duktiga Tjejen: Men är inte kläderna väldigt skrynkliga då? Jag stryker det mesta utom strumpor och underkläder...

Västgötskan: Faktiskt en bra idé! :)

Unknown sa...

Hej!

Vad kul att hitta en ny blogg att läsa - Fint strykberg ;) Mina ser inte riktigt likadana ut ;)

Ha en fin kväll!

Anonym sa...

Haha Tack för att du fick till ett skönt skratt :)

Kram

Miruschka sa...

Jag HATAR att stryka, så det har jag lagt ner nästan helt och hållet.
Viker ihop kläderna, lägger in i garderoben och OM det behövs stryker jag när plagget ska användas.
Upptäckte för många år sedan att jag fick göra det jobbet TVÅ gånger, först när det var tvättat och sen när kläderna skulle användas. Mina flickor TRYCKER nämligen in sina kläder, så att stryka kändes meningslöst!
Långt svar, hoppas du förstår:)
//Marie

Åsa Hellberg sa...

jag är också en ickestrykare. Blusar och skjortor, men det använder jag inte särskilt ofta.

Susanne P sa...

Strykning av kläder hör till historien för mej. Förr så strök jag allt. Men som Marie säger så blev det alltid att stryka kläderna två gånger. Nu så tumlar jag alla kläder, inte alltid kruttort. Vissa plagg tumlar jag bara ca 10 minuter och sedan hänger jag dem. De blir så släta och fina och jag spar massor med tid!
Men när jag plockar ur diskmaskinen ringer jag oftast en vän, eller syrran. Jag tycker det är sååååå tråkigt. Ja, att plocka ur diskmaskinen alltså... ;)
Kram

Maria Engelwinge sa...

Jag är som de flesta andra här, jag stryker aldrig. La av med det nån gång på 90-talet. För att svara på DT:s fråga: Om man viker och hänger direkt när tvätten är klar blir det inga skrynklor (såvida det inte är viskos!).
På den tiden jag fortfarande strök och innan jag hade diskmaskin önskade jag ofta att jag kunnat prata i telefon samtidigt. Det är ett jättebra sätt att få tiden att gå när man ska göra tråkiga saker:).
Kram!

anette sa...

Jag klarar mig inte utan strykjärn.
Faktiskt tycker jag det är lite rogivande också plus att det sprider en varm god doft :)
kram i kvällen

Villa Frejas bokblogg sa...

Egentligen borde jag börja stryka tvätt. Det är faktiskt fasligt avkopplande.

nillas liv på pinnen sa...

Sådana där fina högar ser man aldrig hemma hos oss. Men så ser jag ut som något av en lumphög också.

ansepanse sa...

jag stryker aldrig något annat än gardiner och dukar och det sker ju inte alltför ofta som du förstår
kramar

Joanna Björkqvist sa...

Men åh, så kul det är att komma hem och hitta alla härliga kommentarer - TACK!

Mathilda: Hej! Alltid kul med något nytt - håller med och välkommen! :) Jag föredrar när bergen inte är riktigt så här höga... ;) Ha en fin kväll du med!

Stoffisen: Härligt att kunna glädja dig lite i novembermörkret! :) Kram!

Marie: Jag kan verkligen förstå dig, för när de är strukna och fina ska de hanteras varsamt och inte tryckas in någonstans! Jag gillar långa svar!!!! Tack för det!!! :)

Åsa: Ni verkar vara i majoritet, ni icke-stykare! If you can't beat them, join them, så jag kanske ska överge strykningen, trots allt...? ;)

Susanne P: Det där tipset kör en granne tillö mig på också, att tumla tio minuter och sedan hänga! Hon säger också att hon inte behöver stryka då. Problemet är att jag bara har linor och ingen tumlare... Tack också för klargörandet med vad det var som var tråkigt, så inte din syster och dina vänner blir sura på dig! ;)

Maria: Jag tar alltid tvätten så fort den är klar, men jag tycker att det ser alldeles skrynkligt ut i alla fall. Då är det bara att stryka så blir det slätt och fint igen! :) Kram!

Anette: Kan hålla med dig där, för det är inte alls lika tråkigt som det är tidskrävande och fint blir det ju. Min romanfigur Saga gillar också att stryka för det skapar ordning och hon gillar ordning och reda. :) Kram!

Husfrun: Kul att du också tycker det! :)

Nilla: Haha, innan de hamnar i den strukna högen hade vilket plagg som helst kunnat tas för lump - jag vet precis vad du menar. Dock måste jag påpeka skillnaden mellan lumphög och människa. helt säker på var du kvalar in. :)

ansepanse: Det kan ju inte bli så ofta som sagt, för hade jag bara strukit det hade det skett någon gång per år. Max. Kram!

Anneli Stålberg sa...

Jag är ju också en sådan som gillar att stryka och stryker det mesta utom strumpor och trosor. Visst är det härligt med de där nystrukna högarna :)

Joanna Björkqvist sa...

Anneli: Kul att du också stryker annat än ord! Ja, det är härligt med nystrukna kläder - särskilt om man får ta på sig dem medan de ännu är varma! :)