Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 18 mars 2014

Efter Mexico kommer England


Vi har riktigt trevligt, roligt och gott här hemma vid middagstid nu för tiden. Förra veckans mexikanska tema var en succé och den här veckan satsar vi på engelsk mat. Det är dock inte speciellt enkelt för det första jag kommer att tänka på är Fish and chips och sedan tänker jag på ... sedan tänker jag på ... ja, vad tänker jag på sedan...? Äter engelsmännen något annat som är typiskt för dem? De sveper väl en och annan öl, men äter de någon smarrig mat?

Jo, möjligen äter de Kidney pie. Eller kanske Shepherd's pie. Det låter som något de kan servera i Hem till gården eller kanske rent av ta livet av någon genom att servera det i Midsomer. I den lilla byn dör ju folk konstant, så varför inte av en bit paj?



Jag valde i alla fall att tolka det engelska temat lite vidare än till traditionell, lagad mat, så idag blev det varma scones till middag. Till dessa ljuvligt goda bröd serverade jag fem sorters smakrika ostar (jo, det gäller att passa på när man har chansen) och två sorters goda marmelad (lägg märke till att det är flärdfull champagne i den ena). Osten serverades med gaffel, kniv och hyvel - allt efter vad som passade typen av ost.


Det hela sköljdes ner med rykande hett te som jag köpte på Harrod's när vi var där i höstas. Jag som älskar allt i mackväg var extremt nöjd med dagens rätt och den föll väl ut bland resten av familjemedlemmarna också.

Imorgon lagar söte sonen middag och då blir det där klassiska med fisk och potatis i tidningspapper. Men vad det blir på torsdag har jag inte den blekaste aning om. Vem som lagar maten då har jag heller inte en susning om.

Jag vet inte ens var vi äter ...



2 kommentarer:

Marina sa...

Ja du, engelsk mat känns inte som något alldeles enkelt tema...sausages och pommes, fishfingers och pommes, lite vita bönor kanske, och lite spännande äggröra kan ju vara gott, och som grädden på moset får ni väl slå till med en Sunday roast med gröna ärtor!

Ezter sa...

För ett antal år sedan hade KvP/Expressen kokböcker från alla länder som bilaga. Jag har allihop (eller kanske Yngsta tog med dem i flytten)men har aldrig använt dem :(