Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 2 juni 2011

Turning torso och solsken i Skåne


Vi fick en härlig första kväll i Malmö, då vi vandrade längs västra hamnen, beundrade Turning Torso ur alla möjliga vinklar, utom från insidan, och åt en fullständigt underbar pizza på VESPA med magisk utsikt över havet precis i skymningen.

Jag valde Al Salmone som var en så vacker och god pizza att jag njöt av både att se den och att äta den. Det var gott om rökt lax och räkor på den och massor av ruccola gjorde att den såg extra fin ut. Till den fick jag ett glas vitt av min snälle make och det var ett perfekt vin till sältan i pizzan.

Efter middagen tog vi en promenad i omgivningarna och vi gick ut på spetsen på bryggan och nog är det gott att vara så nära havet och ändå slippa bli blöt.

Kvällen avslutades på hotelrummet med lite nedvarvning och läsning och vi hade gott hopp om en lugn och skön natt. Så blev det sannerligen inte.

Vår pyttelilla rum var stekhett, så vi försökte sova med öppet fönster. Problemet var bara att en massa fåglar busvisslade, inte kvittrade utan busvisslade varannan sekund, ända fram till klockan ett, så vi var tvungna att stänga fönstret. 

När fågelstollarna äntligen tystnat öppnade jag fönstret igen och så följde nästan tre timmar av skön tystnad innan de galningarna drog igång igen kl 3.57, så jag fick stänga fönstret igen.

Men för att vi inte ska ha det långtråkigt utan fåglarnas serenad skulle söta dottern gå på toaletten på slaget kl 3 och när hon ska ta sig ur sängen slår hon stenhårt huvudet i taket, eftersom hon ligger på överslafen. Jag blev livrädd och fick hjälpa ner en omtöcknad flicka, som sedan fick sin madrass flyttad till golvet, för vidare sovning.

En timme senare vaknade jag som sagt av de eländiga busvisslande fåglarna, så då stängde jag fönstret igen och hoppades på några timmars extra sömn. 

När det knackade på dörren kl 6.34 förstod jag genast att någon hade gått fel, så jag struntade i att öppna. Min tanke var att om ingen öppnar måste den där galningen förstå att han är vid fel dörr, men icke så. Han framhärdade och knackade istället allt ivrigare.

Till slut var jag tvungen att öppna och där stod en man som konstaterade att han gått fel. Exakt och morr.

Vid sjutiden gick vi upp och åt frukost och sedan begav vi oss till Klagshamn i hopp om att det skulle bli tävling i Speed vindsurfing, men det blev det inte för det var bara underbart solsken och ingen vind.

Barnen badade i sina våtdräkter och sedan tog vi en promenad till den vackra hamnen. Ikväll blir det middag på ett hak i Limhamn och det låter trevligt som avslutning på en riktig sommardag.






Inga kommentarer: