Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 8 juni 2011

Rolig krönika om badkläder



Här kommer min senaste krönika och den publicerades i Kungsbacka-Posten igår, tisdagen den 7 juni, och samma eftermiddag slog jag till och köpte en baddräkt som jag tyckte var väldigt snygg. Bildbevis ovan!


Badkläder alltid ett bekymmer

Nu när första sommarmånaden har börjat inser jag att jag är i akut behov av nya badkläder. Alla vet hur jobbigt det är att stå blekfet i provrummet och prova den ena bikinidelen efter den andra och tvingas konstatera att en knubbsäl eller en elefant skulle klä bättre i bikinin än man själv gör.

Det finns alltid hur många snygga modeller som helst i pigga och glada färger och tjusiga mönster, men allt som kan dra ögonen till sig på badstranden undviker jag, så jag satsar så gott som alltid på en diskret svart variant.

Förra årets bikini blev flitigt använd på våra resor och antagligen blev det omväxlande poolvattnet och salta havet för mycket för den, för mot slutet såg tyget på byxan aningen tunt och genomskinligt ut. Visserligen var baksidan värre däran än framsidan, men det är ändå inte något jag tänker sätta på mig denna säsong.

Nyligen kom en undersökning där ett par tusen brittiska kvinnor fått tycka till om klädesplagg i förhållande till ålder och de brittiska kvinnorna anser att det är acceptabelt att bära tvådelat till 47 års ålder. Det betyder att jag fortfarande har några härliga bikiniår framför mig och borde passa på att satsa på något läckert medan det anses anständigt.

Faktum är att jag ändå funderat på att köpa en hel baddräkt, för dels tycker jag att det är snyggt och dels behöver jag inte ha en solbränd mage, för det är åtskilliga år sedan jag slutade med midjekorta tröjor. Dessutom kan det ur medicinsk synpunkt vara klokt med baddräkt eftersom kroppen då exponeras mindre för de farliga strålarna som på sikt kan ge hudcancer.

De brittiska kvinnorna i undersökningen slog fast att det fungerar utmärkt att ha baddräkt upp till 61 års ålder och det låter ju toppen, för det är onekligen många år kvar dit för min egen del.

Frågan som dessvärre inte besvaras i den intressanta enkäten är vad kvinnor som passerat 61 ska ha på sig på stranden. Om de inte bör ha bikini och inte heller baddräkt börjar jag undra om det kanske är nudist man förväntas bli när man närmar sig pensionsåldern.

Hur jobbigt jag än tycker att det är att stå i provrummet och oja mig över vinterns utsvävningar som dröjer kvar kring midja och lår, är det antagligen ingenting mot vad jag skulle tycka att det var att glida fram på stranden om ett par decennier.

Naken.

Inga kommentarer: