Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 4 juni 2011

Tivoli, Nyhavn och grisfest


Redan vid tiotiden i morse konstaterades att det inte skulle blåsa tillräckligt mycket för att det skulle bli någon vindsurfingtävling under dagen, så vi begav oss till Köpenhamn istället.

För första gången i mitt liv besökte jag Tivoli och det visade sig vara en alldeles fantastiskt fin park och oerhört mycket större än jag trott efter att ha betraktat området från utsidan. Det var grönt och fint och fullt av restauranger och karuseller som fick mig att rysa bara genom att se andra åka dem.

Allra värst var en läskig attraktion där en flygplan körde runt runt på en arm i en fasansfull fart. 5G ska det vara och jag kan säga utan att blinka att jag hade dött direkt.

Efter några timmars vandrande på Tivoli tog vi en promenad i hettan till Nyhavn och Ströget var fullt av människor så vi fick kryssa oss fram i sakta mak. Nyhavn i sommarskrud var någon helt annat än det Nyhavn jag upplevde i våras, då jag och en väninna huttrade oss fram genom gatorna.

Familjen poserade glatt bredvid en kopia av världens längsta man och det var verkligen en ofattbart lång människa han var.

Vallmon står i full blom i Skåne och vi hittade en hel äng full av röda vackra blomster. Det är en mycket tjusig blomma med sin klarröda färg och passande nog dotterns favoritblomma.

På kvällen var det dags för grisfest i Klagshamn, men eftersom vi inte är överdrivet förtjusta i gris, så ville vi inte ha något från den helstekta grisen som grillades, utan vi hade fixat med egen mat.

Jag som inte ens äter kött hade gjort goda tunnbrödsrullar med ost och laxröra och barnen fick fryst pizza och pannkakor som snabbt blev klara i mikron.

Det absolut roligaste under kvällen var när modiga och viga människor skulle försöka manövrera en pinne utan att släppa den. Den var ena benet hit, andra dit och så pinnen mellan benen och över ryggen... Otroligt komplicerat och snudd på omöjligt, men de som klarade det hyllades välförtjänt som hjältar.

Själv provade jag varken karusellerna på Tivoli eller pinnen...

Inga kommentarer: