Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 10 april 2015

Vill du blogga om Våra älskade orkade inte leva?



I mitt universum är det gott om böcker. Jag både läser och skriver. Min senaste är en reportagebok som heter Våra älskade orkade inte leva och den är en bok om självmord. Den sprids så fint över landet och jag tror att den kan vara till både tröst och stöd för människor som förlorat en nära anhörig i självmord. I boken intervjuar jag åtta människor som mist en, två eller rent av tre familjemedlemmar i suicid och jag talar också med två personer som i sina yrkesroller träffar både anhöriga och dem som går i självmordstankar - en psykoterapeut och en präst.
Alla medverkar med sina rätta namn för att motverka de tabun som fortfarande finns kring självmord. Vi vill visa att vi vågar prata om något av det allra svåraste och värsta som kan hända; att en älskad person inte orkar leva längre utan tar sitt liv.
Vågar du också prata om det? Vågar du skriva om det? Har du en blogg? Då kanske du vill ha ett recensionsexemplar av Våra älskade orkade inte leva?
Under förutsättningen att du skriver en recension eller berättar om andra tankar som dyker upp när du läser boken och skickar länken till mig, så jag kan länka vidare till dig, får du gärna ett exemplar hem i brevlådan. Min förläggare Annika Bengtsson på Grim förlag och jag tycker att ämnet är så viktigt att vi vill uppmana ännu fler att våga prata om självmord - för alla drabbade anhörigas skull.
De är nämligen inte så ensamma som de ofta känner sig. Varje år tar ungefär 1 500 personer livet av sig i Sverige och det betyder en person var sjätte timme, året runt. Alla lämnar chockade och förtvivlade anhöriga efter sig. Kring 15 000 personer försöker ta sitt liv varje år och ännu fler, det kan vara hundra gånger så många säger forskare inom området, bär på självmordstankar. Därför är självmord ett stort samhällsproblem och att tala om det kan hjälpa både dem som hamnat i negativa tankar och de anhöriga.
Hör av dig via mejl till joanna@bjorkqvist.org eller till info@grimforlag.se om du är intresserad av att få ett recensionexemplar att blogga om!

Inga kommentarer: