Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 1 januari 2015

Våra älskade orkade inte leva



Gott nytt år, kära bloggvänner! Jag hoppas att julfirandet har varit härligt och att det nya året har börjat riktigt fint. Det har det gjort för mig. Jag har nämligen bestämt mig för att äntligen avslöja vad min kommande bok handlar om, för nu är det bara ungefär sex veckor kvar innan den släpps

Den heter Våra älskade orkade inte leva och det är en reportagebok om självmord.

Jag har intervjuat åtta nära anhöriga till människor som tagit sitt liv och även samtalat med två personer som i sitt yrke träffar de anhöriga - en psykoterapeut och en präst. Jag ville skriva en bok som kan fungera som ett stöd och en spegelbild för andra som drabbats av att en nära anhörig avslutar sitt liv för egen hand. Dessutom har jag velar motverka de tabun som fortfarande finns kring ämnet.

Var sjätte timme tar någon i Sverige sitt liv - varje dag, året om. Ändå vågar vi knappt tala om det. Vi talar ogärna om döden över huvud taget, men det är ännu svårare med självmord.

Utgångspunkten har varit att fokusera på de känslor som man kan uppleva i samband med ett suicid. Känslor som vi kanske inte riktigt vill kännas vid eller erkänna ens för oss själva. Alla förstår om man som anhörig känner sorg, saknad och smärta. Men alla andra känslor då? Får man känna vrede? Hämndlystnad? Skuld? Eller till och med lättnad?

Jag är djupt tacksam över att alla mina intervjupersoner så generöst delat med sig av sina tankar, känslor och erfarenheter. Att få träffa dem har varit både gripande och givande. Många gånger har jag fått torka mina tårar, men det har verkligen varit värt det, för boken är så viktig och det går inte att låta bli att bli gripen av allt mina fantastiska intervjupersoner har gått igenom.

Boken kommer ut den 16 februari på Grim förlag och redan nu går den att bevaka på både Adlibris och Bokus. Mer information kommer längs vägen på min författarblogg.

Jag hoppas verkligen att Våra älskade orkade inte leva kommer att nå många läsare, för det är mina fantastiska intervjupersoner värda. De har viktiga saker att berätta och det har varit en ynnest att få förmedla det.


1 kommentar:

Hanna Lans sa...

Jag har funderat över vilken sorts bok som skulle passa med bilden du gjort, och jag måste säga att de passar väldigt bra ihop. Jag är säker på att boken kommer andas respekt och kärlek!