Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 25 april 2013

Fruktansvärt bemötande på The Square


Idag var det äntligen dags för After Work med arbetskompisarna. Vi har haft så svårt att få till en kväll, eftersom vi vill att alla ska följa med. Vi är ju trots allt en liten arbetsplats och då är det kul om alla kan komma. Till slut insåg jag det omöjliga i den ekvationen och bestämde hastigt och lustigt ett datum efter att ha lyckats sälja in idén hos åtminstone två trevliga kollegor.

Härligt nog blev vi åtta denna afton och glada i hågen efter en intensiv arbetsdag begav vi oss till The Square, Hotell Halland, eftersom det är promenadavstånd från jobbet dit.  Restaurangen har tidigare varit med i TV-programmet Kniven mot strupen på TV3 och där de skulle få hjälp att vända restaurangen från katastrof till succé på bara fem dagar.

- Kungsbacka vill ha en krog med bra kvalitet både på mat, dryck och service. Då sa vi det, vi lägger oss på en riktigt bra nivå matmässigt, bra kunskap, bra service, så att vi ger kunderna en bra helhetsupplevelse för en vettig peng, att de känner att när de går härifrån har de fått valuta för sina pengar, sa krögaren och ägaren Peter Wall i programmet.

Nu är det inte längre Peter Wall som äger restaurangen, men de nya ägarna verkar inte ha sämre ambitioner för på hemsidan står det " Med erfarenhet ifrån det lilla till det stora, kan vi lova er ett trevligt besök och att ni kommer att känna er väl omhändertagna.

Lova oss ett trevligt besök? Få oss att känna oss väl omhändertagna? Det är ju ett skämt. Jag har tvärtom aldrig blivit så nonchalant bemött på en restaurang i hela mitt liv. Till och med de ofta nedsablade snabbmatskedjorna har betydligt bättre inställning till sina kunder än The Square har.

Jag var så upprörd, och det var resten av mitt sällskap också, att vi lämnade restaurangen redan klockan 19.05 trots att vi tänkt att stanna i minst ett par timmar till. Istället för att njuta av en avkopplade After Work tog jag bussen hem och skrev ihop en insändare till lokaltidningen. Jag ska också kopiera insändaren och skicka den till den enda mejladress jag hittar på hemsidan: bokningen. Vilket i sig känns som humor, eftersom boka är det sista jag vill göra.

Så här ser insändaren ut och jag var tvungen att korta den rejält för att ha en chans att komma med i tidningen, för det var en del runt omkring som jag egentligen också ville ha sagt, men detta är kärnan och jag hoppas att den går fram.

Självklart skriver jag under med mitt riktigt namn, även om "Extremt missnöjd kund" skulle passa förträffligt.


"Extremt missnöjd med The Square

Torsdagen den 25 april samlade jag ihop åtta arbetskompisar på The Square, Hotell Halland. Vi slog oss ner vid ett bord, men då kom servitrisen och sa att det var reserverat, trots att markering saknades.
När vi skulle beställa vin pekade jag på det översta vita vinet och bad att få en flaska, som vi kunde dela. Servitrisen sa att vinet inte fanns, men vi kunde få en Merlot istället. Vi ville ju ha vitt vin, så vi propsade på det.
Flera av oss beställde Caesarsallad med underrubriken Kyckling & Räkor. Jag bad att inte få kyckling eftersom jag inte äter det och då sa servitrisen att man fick välja mellan kyckling och räkor. Tecknet ”&” gällde alltså inte. Ingen mer information om salladens innehåll fanns och jag som inte ätit kött på 30 år var nöjd med räkorna.
Efter några tuggor upptäckte jag att det var bacon i salladen. Jag gick till servitrisen som stod i baren och inte såg mina kontaktförsök. Jag förklarade för henne igen att jag bara ville ha räkor och inget kött.
Hon kom tillbaka med beskedet att köket inte kan göra något åt det, eftersom det ska vara bacon i en Caesarsallad. Inte kan göra något åt det? Det är klart att de kunnat. Om de velat.
Istället fick jag betala 129 kronor. För mina fyra tuggor.
Till saken hör att jag tillbringat tre dagar i Stockholm denna vecka och där åt två vänner Caesarsallad vid flera tillfällen på olika ställen och ingen gång innehöll salladerna bacon.
Jag har aldrig blivit så otroligt nonchalant bemött på en restaurang förut. Jag kommer aldrig mer att besöka The Square. Mätta och nöjda kunder är uppenbarligen inget restaurangen strävar efter.

Joanna Björkqvist"

Nu ska jag ta mig en ostmacka. För trots att jag betalat en massa pengar för mat på restaurang är jag fortfarande hungrig.

10 kommentarer:

Ting sa...

Men gud vilken dålig service!
Bra att du klagar högljutt!

Marina sa...

Trist att behöva gå hem och vara arg, efter en kväll då man egentligen skulle ha kommit hem och varit glad!

Joanna Björkqvist sa...

Ja, Ting, det var verkligen under all kritik!

Ja, precis, Marina!

Så tragiskt också att personalen på restaurangen inte förstår vilken badwill det är att behandla sina kunder illa. På knappt två timmar hade nästan 200 personer läst detta blogginlägg (och fler läsare blir det hela tiden - kl 6.38 på morgon har redan 47 läsare hittat hit denna dag och det lär inte stanna där) och det hade också delats av andra kungsbackabor på Facebook.

Jag är verkligen ingen gnällspik utan tvärtom, men det finns gränser för vad som är okej. Det sägs att man alltid ska säga till direkt på plats så den det gäller har en chans att rätta till det hela.

Så funkade det inte här. Det fanns ingen som helst vilja att göra kunden nöjd. Men mina pengar ville de gärna ha. Urdåligt!

Jennis värld sa...

Mycket tråkigt!! Man går väl ut och äter för att man ska få en trevlig och njutfull stund!! Tycker synd om er att ni inte fick den stunden nu när ni hade så svårt att få ihop ett datum!!

Hoppas du får ett samtal från restaurangen med en fin ursäkt!! I och för sig är ju skadan redan skedd:(

Hoppas ni kan hitta ett annat datum och en annan plats:)

You go girl!!!

Varm kram Jenni

RackarTuss sa...

Men OMG så dåligt!
Hoppas de publicerar den!!!

Anonym sa...

Hej, jag till skillnad mot dig enbart bra erfarenheter från the square. Äter ofta lunch där och vi har även ätit julbord och det har alltid varit bra mat och trevlig personal.

Jag förstår dock till 100% ditt inlägg, det är förvånande och beklagligt att de inte bara bytte ut din sallad och gjorde en ny och bad om ursäkt.

Att det är ovanligt med bacon i Ceasar sallad stämmer inte, det får man allt som oftast, det är dock synnerligen osmart att servera det till en vegetarian.

Hoppas att du får en ursäkt från ägaren.
Mvh// Martin S

Andra intryck sa...

Jösses, vill de inte ha gäster? Fy så tråkigt när ni skulle ha så trevligt!

Jeanette sa...

Så trist att det blev såhär när ni äntligen "fick till det". Men bra att du reagerar och agerar!
Hoppas du kan få lite god mat i helgen <3

Sv; ang konserten så är hon än mer "kär" nu än innan. Det var tydligen helt MAGISKT!!!

Kram

Joanna Björkqvist sa...

Martin S:

Tack för din kommentar! Jag mejlade restaurangen samma kväll, men har inte hört ett pip ifrån dem. Tråkigt, tycker jag.

Härligt att du är en nöjd kund och sannolikheten att bli nöjd ökar förstås om man äter där ofta. Jag som bara varit där en enda gång och blivit missnöjd är ju 100 % missnöjd. Så är det ju tyvärr.

Jag googlade samma kväll Caesarsallad på Wikipedia (denna finfina källa till kunskap...) och där stod det faktiskt att både kyckling och bacon är TILLÄGG till ursprungssalladen. Kanske kan det vara så.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Caesarsallad

Dessutom skrev en vän, som är kallskänka, till mig på Facebook att hans erfarenhet säger att en av tio serverar automatiskt bacon till salladen och att det blivit en successiv minskning under årens lopp, för att matlagningen alltid är under förändring. Själv vet jag att man kan servera bacon till, men de gånger jag sett salladen på sistone har det varit utan.

Dessutom; räkor och bacon ihop??? Det kunde jag inte ens föreställa mig! Det har jag aldrig hört talas om och det fanns inte i min värld att mixa dessa två i en och samma sallad. Om det var bacon i kycklingvarianten kan jag förstå det, för även om det blir allt ovanligare, så är det inte orimligt, men inte i räkvarianten...

Till er alla andra:

Tack för era kommentarer! Jag har fått veta att tidningen inte kommer att ta in min insändare och det respekterar jag. Jag fick flera skäl till det och förstår dem. Det tyngsta, som jag ser det, är att jag ju kan vara någon som vill att det ska gå dåligt för dem, för att jag eller någon jag känner bedriver en konkurrerande verksamhet. Då kan jag skriva elakt av ren illvilja för att förstöra för dem och hur skulle det se ut? Inte bra, såklart, även om det inte var så i detta fall.

Vi får väl se om ägarna hör av sig någon gång - det verkar dock inte så...

Trevlig helg på er alla!



Restaurang The Square sa...

Hejsan Joanna.

Det va ett mycket tråkigt blogginlägg samt mejl vi får utav dig.

Vi på restaurang The Square vill självklart att alla våra gäster ska vara nöjda, mätta samt belåtna när dom varit hos oss.
Vi vill att ditt besök hos oss ska vara en trevlig upplevelse.
vi jobbar med service dagligen och gör självklart allt för att göra våra gäster nöjda. Ibland brister det, inte bara här.

Det va väldigt tråkigt att du fått detta bemötande av vår personal.
vi kan bara beklaga otroligt mycket och förstår att du är besviken.
Vi bjuder självklart dig på en ny vegetarisk rätt vid tillfälle om du vill det, Vi vill det.

Jag har pratat med servitrisen som jobbade denna kväll.
Servitrisen i fråga hade nog en extremt dålig dag och jobbar inte kvar här längre.

Vänligaste hälsningar Agnes Peter Och Patrick på restaurang The Square