Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 27 april 2014

Yuyuan Garden, dumplings och hot pot


Sista dagen tillsammans med våra fina vänner i Shanghai bjöd på både naturupplevelser och matupplevelser av hög klass. Vi började med en tur till Yuyuan Garden, som anlades under Mingdynastin i mitten av 1500-talet och visserligen var det lite regnigt, men det var ändå en väldigt trevlig och tjusig upplevelse.


Bron på bilden är väldigt känd och sicksackar sig fram på ett spännande sätt innan man kommer fram till trädgården. Bron kallas De nio krökarnas bro och formen på den var tänkt att hindra onda andar att ta sig över den. I dammen simmar massor av gigantiska fiskar i orange, rött och lite vitt och en och annan sköldpadda hade också hittat dit.




Lunchen blev en riktigt kinesisk upplevelse då vi åt dumplings med flera olika fyllningar. Gulliga små knyten kom ut i runda träaskar och till det fick vi fräscha, varma grönsaker. Fantastiskt gott och vackert!



På kvällen var det dags för något vi bara hört talas om tidigare och sett på avstånd i den kinesiska gränderna, hot pot. Det är som en variant på fondue och man kan ha en varm gryta i mitten av sällskapet, men vi fick något mycket mer exklusivt, nämligen varsin gryta som påminde om ett gasolkök.



I grytan fanns en vegetarisk buljong och i den skulle man sedan lägga allt möjligt som dukades fram på bordet; grönsaker, svamp, kött, fisk, räkbollar, nudlar ... En del saker räckte det att koka några sekunder medan andra fick ligga i några minuter.


Alla fick också göra sin egen sås att doppa alla varma sakerna i. När jag såg alla skålar på bilden ovan med gräslök, rostad vitlök, hackade jordnötter, oljor, kryddor och en massa annat blev jag först alldeles yr och stönade att jag inte kunde göra min egen sås. Jag visste ju knappt vad något smakade och hur skulle jag då kunna blanda ihop något ätbart?


Men jag bestämde mig för att börja med en bas av jordnötssås, för det borde vara gott. Jag hällde därefter en mediumstark smaksatt olja på och sedan öste jag ner två sorters vitlök, hackade jordnötter och gräslök. Helt oväntat blev min alldeles egen sås en dröm! Den var så supergod att det var utomjordiskt. Den var precis lagom stark och vitlöken var verkligen pricken över det det berömda i:et.


Faktum är att det var så otroligt gott att jag hämtade ny sås hela tre gånger under kvällens lopp. Den var helt perfekt att doppa såväl nudlar som räkbollar i. Räkbollarna såg inte så skojiga ut innan de var kokta för då var de alldeles grå, men ett par minuter i buljongen gav dem raskt en behagligt rosa nyans.


Vi fick också en någon typ av brödpinnar som mest påminde om churros och att doppa dessa bröd i såsen var så gott att det knappt gick att sluta.




Vi fick en otroligt fin sista kväll i Shanghai tillsammans och det var med tårar i ögonen som vi kramade om våra underbara vänner när vi skildes åt tidigt nästa morgon för att ta snabbtåget till Beijing.

Vi är så tacksamma över de fantastiska dagarna vi fick ihop och allt roligt som vi fick uppleva i det trivsamma huset i Windsor Park. Nästa gång vi ses räknar vi med att det är på vår hemmaplan och då ska vi försöka bjuda igen lite, lite av allt det vi fick i Shanghai. Fast det blir inte alls samma sak, för vi bor ju bara någon kilometer i från varandra, så våra vänner känner till vår ort precis lika bra som vi gör, och när de kommer lär de bo i sitt eget hus och inte i vårt ...



Inga kommentarer: